Ett år efter terroristattacken i Stockholm? En första kommentar.


Denna artikel publiceradesmed titeln ”Terroristatacck i Stockholm? En första kommentar”, samma dag som attacken ägde rum. Tycker den förtjänar att åter publiceras!

En misstänkt terroristattack har just ägt rum i Stockholm. Hemskt, men tyvärr ingen överraskning.

Den allmänna bakgrunden

är den kraftiga tillväxten av terroristorganisationer sedan USA inledde som olagliga krig mot Irak 2003, sedan sönderslagningen 2011 av Afrikas mest välmående land Libyen, varifrån många terrorister kommer och sedan kriget mot Syrien via ombud och enligt Pentagonplaner från 2001. Även auktoritativa USA-källor bekräftar USA:s ledande roll.
Stockholm terrordåd 1
1. I en intervju i TV-programmet Democracy Now i mars 2007 uppgav förre NATO-ÖB och presidentkandidaten general Wesley Clark att han hösten 2001 fick se Pentagondokument som visade att USA planerade att destabilisera bl.a. Syrien, Irak och Libyen http://www.democracynow.org/2007/3/2/gen_wesley_clark_weighs_presidential_bid)
2. Pulitzerprisvinnaren Seymour Hersh uppgav detsamma i artikeln ”The Redirection” i the New Yorker 2006 och påtalade USA:s ändrade politik som innebar stöd till sunni och i praktiken även till al-Qaida.
3. Enligt dokument från Wikileaks har USA:s utrikesdepartement finansierat opposition mot Syriens regering i London sedan 2006.
4. 1 april 2012 beslöt USA och drygt 70 andra stater (”Syriens vänner”) att stödja det splittrade Syriska nationella rådet med vapen och med motsvarande 130–140 miljoner svenska kronor, med den största summan från USA. Är inte detta en olaglig intervention?
5. al-Qaida, ursprungligen en skapelse av CIA, deklarerade i februari 2012 via sin högste chef Ayman al-Zawahri att organisationen stödde de syriska rebellerna.
Hillary Clinton 160512
6. Hillary Clinton medgav samma månad att al-Qaida liksom USA arbetade för att störta Assads regim.

7. Daily Star skrev 26/8 2012 i artikeln att “nästan 200 elittrupper (SAS och SBS trupper) i eller nära Syrien är på jakt efter massförstörelsevapen. Dessa elittrupper åtföljdes av folk från underrättelseorganisationerna MI6 och CIA, och av franska och amerikanska soldater”.
8. New York Times har 4/8 2012 rapporterat att Turkiet, Saudiarabien och Qatar, tillhandahåller vapen, med hjälp av tjänstemän från CIA som tränar och tar emot rebeller och arbetar med tjänstemän i utrikesdepartementet.
9. I en artikel 24/3 2013 ger New York Times många belägg för kraftigt ökat vapenstöd från USA och allierade till rebellerna i Syrien. ”Med hjälp från CIA har arabiska regeringar och Turkiet kraftigt ökat det militära stödet till Syriens opposition och upprättat en hemlig luftbro av vapen och utrustning för upproret mot al-Assad, enligt uppgifter från flygtrafik, intervjuer med tjänstemän i flera länder och uppgifter från rebelledare.”
10. DN återgav 13/5 2015 en intervju med president Obama i den Londonbaserade arabiskspråkiga tidningen Asharq al-Awsat. Obama sa ”Islamiska staten (IS) är i förlängningen ett resultat av den USA-ledda invasionen av Irak”.
11. I ett tal till studenter i Harvard 2/10 2014 sa USA:s vicepresident Joe Biden att ISIS är en skapelse av USA:s allierade.”Asked about US policy in Syria, Biden touched on the dirty secret of the current US-led war against the Islamic State in Iraq and Syria. ISIS (or ISIL as the Obama administration terms it) is essentially the creation its allies who fomented civil war in Syria against the government of President Bashar al-Assad.Referring to Turkey, Saudi Arabia and the United Arab Emirates”.
12. I en intervju våren 2015 erkänner pensionerade generallöjtnant Michael Flynn, en tid Donald Trumps säkerhetspolitiske rådgivare, att USA:s administration medvetet “släppt fram” Al Qaeda och ISIS i Syrien och Irak. Michael Flynn är före detta chef för amerikanska Defense Intelligence Agency (DIA). Han bekräftar äktheten av en omtalad rapport från DIA från augusti 2012 som visar att USA:s ledning redan då visste att den syriska oppositionen tagit en sekteristisk riktning. Obama, Biden, USA-general: Vi har medvetet släppt fram al-Qaida och ISIS i Syrien
13. Förre presidentkandidaten och f.d. militäre NATO-chefen Wesley Clark menar live i CNN våren 2015 att ISIS är skapad och finansierad av ”våra närmaste allierade.”
14. Sputniknews rapporterar 7/12 ”Outgoing US President Barack Obama has acknowledged his country’s role in the emergence of Daesh, echoing opinions earlier voiced by Syrian President Bashar Assad and even by his successor in the White House, Donald Trump. “In shaping our response [to Daesh], we refused to repeat some of the mistakes of the 2003 invasion [of Iraq] that have helped to give rise to the organization that became ISIL in the first place,” Obama said during a major speech on the fight against terrorism at MacDill Air Force base in Florida on Tuesday.” Sputnik News
15. Business Insider skrev för drygt ett år sedan ”Since 2013, the CIA has been training and equipping various moderate rebel elements in the Syrian civil war in an effort to undermine the regime of Syrian President Bashar al-Assad and force him to the negotiating table. Among the range of munitions and supplies that the CIA has funneled to the various brigades of the Free Syrian Army and other moderate groups through Saudi Arabia, Jordan, and Turkey are TOW anti-tank missiles.”Business Insider
16. Förra utrikesministern Hillary Clinton kände till stödet till ISIS Clintons e-mail och Patrick Cockburn i CounterpunchI ett e-mail i augusti 2014 skrev Hillary Clinton ”“While this military/para-military operation is moving forward, we need to use our diplomatic and more traditional intelligence assets to bring pressure on the governments of Qatar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL [Isis] and other radical Sunni groups in the region” .
isis-toyota-trucks
17. Medlemmen i USA:s kongress Tulsi Gabbard (Demokraterna)har påtalat och protesterat mot USA:s stöd till terroristorganisationer. https://youtu.be/_qdf2WH4g9k
18. I december 2016 beslöt USA att satsa ytterligare 300 miljoner dollar på att beväpna terroristorganisationer. Syrienexperter hävdar sedan länge att rebellerna domineras av terrorister, att ”Fria Syriska Armén”, som sedan länge har försvagats samarbetar med terroristorganisationer.
al-nusraal-Nusra
19. USA föredrog ISIS framför Syriens folkvalde president. Ljudupptagning visar att USA föredrog ISIS framför Syriens folkvalde president

Det finns specifika svenska förhållanden.


Sverige tog emot väldigt många flyktingar 2015, innan man tvärt ändrade politik. Många av de nyanlända, inte minst unga män, har inte kunnat integreras och unga män från nu närmast Afghanistan löper risk att utvisas. Vidare har Sverige en mycket liberal politik mot de omkring hundratals terrorister som stridit för ISIS, al-Qaida och sedan återvänt. De åtalas inte för sin terrorism och information om dem får inte utbytas mellan myndigheterna. I motsats till i flera andra länder.

Så naivt! Så bra för terroristerna!

Vad bör göras?
1. Regeringen bör skarpt protestera mot den terroristbefrämjande utrikespolitik som USA & allierade bedriver.
2. Protestera skarpt mot USA:s olagliga, brutala angrepp på Syrien, främste kämpen mot den beväpnande terrorismen på marken.
3. Ändra lagen så att återvändande terrorister lagförs, åtalas och utvisas då så är befogat.
4. Främja integrationen av invandrare. Om staten tar tillbaka privatiseringar och får kontroll över en större del av arbetsmarknaden underlättas detta.

i Andra om: terroristdåd, , ,, , , , , , , ,


40 svar till “Ett år efter terroristattacken i Stockholm? En första kommentar.”

  1. Ja är det inte ironiskt, samma dag som Trump attackerar Syrien som krigar MOT terrorismen och MED svenska medias och moderaternas (och sossarnas tysta) stöd så attackerar samma terrorister Stockholm. Så knäppt har vårt samhälle och debatt blivit.

  2. Assad har varit uthållig, men US skäms att ge upp. Varför kan inte de anti-västerländska krafterna starta en egen site dit de ala kunde sända sina sanna och ärliga nyheter: Irak, Syrien, Iran, Ryssland,IS, Boko Haram, med flera. Vi behöver dem – de behöver dem. En nätsajt kostar väl inte så mycket_ Jag tycker de {tex Puti) är slöa. Tror inte på ordets =Sanningens makt! V’sterl’ndska vakna mediabrukare söker upp sanningen I DEN M{N DEN ERBJUDS. Att leva i isolation är inte klokt när väst mullvadsarbete pågår för miljarder dollars kontinuerligt! Bättre stämma i bäcken än i ån.

  3. Vi får vänta på vad Trump säger. Förhoppningsvis skyller han inte på regimen.

  4. Jag tror det är demokratin som är problemet och den demokratiaktivism som vill göra regim change i länder som betraktas ”icke diktaturer”. Själva orsaken är ren rasism att demokratiska länder betraktar sig som så mycket bättre att de kan fördöma de länder som inte har samma normer och värderingar. Fyra länder har demokratin fullständigt krossat; Irak, Afganistan, Libyen samt Syrien. Samtliga de här länder tillhör Islam. Inte alls konstigt då muslimer radikaliseras och det inträffar sådana här hemska handlingar. Det är ju faktiskt ren pragmatism och folk ropar ju; Det var väntat, det var väntat….

    Jag är emot en likriktad värld och tycker den ska vara mångkulturell och varje land har rätt till sin egen kultur utan någon lägger sig i. Ryssland har kapaciteten och enigheten att försvara sin kultur men alla länder har inte det och blir då offer för demokratisk manipulering och illdåd som kan fullständigt förstöra ett tidigare fullt fungerande land. Tycker faktiskt det påminner lite om forna tiders korståg då ”världen” skulle kristnas till varje pris. För mig är det OK med både en diktatur om det fungerar men även en svensk simhall med särskilda tider för dambad om nu kvinnor önskar det.

    • Håller med om allt utom sista meningen; diktatur är inte OK och vi lever i ett land där nästa steg i svenska simhallar snarare är gemensamma omklädningsrum för män och kvinnor.

      • Gunnar Andersson
        8 april, 2017 at 10:36
        ”Håller med om allt utom sista meningen; diktatur är inte OK och vi lever i ett land där nästa steg i svenska simhallar snarare är gemensamma omklädningsrum för män och kvinnor.”

        Måste bara säja jag har väldigt svårt att få ihop ensamkommande med gemensamma omklädningsrum för män och kvinnor till något som skulle vara praktiskt fungerande.

        Och just där är problemet med demokrater. De är så fanatiska i sin tro att deras politiska idéer ska genomföras till varje pris. Jag ifrågasätter om de representerar folkviljan längre. Hellre skulle jag vilja påstå de representerar sina egna politiska idéer som de ivrigt odlar i en närmast isolerad politiskt bubbla där folket inte längre har plats utan lämnar partierna och gör något annat som de tycker ger mera. Har svårt och tänka mig idag det går engagera sig politiskt utan först göra en demokratisk avbön och sedan troget hålla den linjen. Första demokratiska kursen börjar förmodligen i förskolan.

        • Jag pratar om vår svenska kultur och inte de ensamkommandes. De får väl anpassa sig.
          Du har totalt missat att demokratin kan utvecklas, förändras.
          Har du hört talas om folkomröstningar, eller blir jag för fanatisk då, kanske rent av populistisk?

          • Hej
            Jo, jag känner till folkomröstningar eller direktdemokrati men det är väl ganska svårt och påstå att det skulle förekomma i någon nämnvärd omfattning hos oss?

            Jag tror risken finns du skulle uppfattas som populistisk då politikerna inte vill ha någon sådan maktutövning då de anser sig veta bättre själva och har den erfarenhet som erfordras för besluten. Möjligen kan de tillåta en direktdemokrati om omständigheterna kräver det eller risken är utom synhåll för ett icke önskat resultat. Folkomröstningar har jag förstått är väldigt krävande och själva omröstningen är det lilla i sammanhanget, den stora delen är den påverkanskampanj som måste till för att erhålla ett acceptabelt resultat. Jag gick på KomVux tio år efter folkomröstningen till EU och även efter den långa tiden satt kampanjen kvar som del i undervisningen i visst ämne och även en del material användes som filmer m.m. Förvisso en äldre lärare men ändå…

            Säj… Finns det något som hindrar folkomröstningar i en diktatur?

            • OK; jag tror vi är överens om att dagens demokrati är ofullständig. Återigen, enligt mej, borde den utvecklas.
              Vi röstar vart fjärde år på partier; lägg då till att vi samtidigt röstar på sakfrågor. Inte speciellt komplicerat.
              Lägg till ett politiskt instrument som gör att vi, folket, kan underkänna partipolitiska beslut. Då skulle exvis DÖ-låsningen kunnat undvikas.
              Ärligt; rent definitionsmässigt innebär det väl att folkomröstningar inte förekommer i diktaturer?

            • ”Säj… Finns det något som hindrar folkomröstningar i en diktatur?”

              Den som inte förstår vad demokrati är kan påstå det du gör här ovan.. I en diktatur lär du inte få säga något kritiskt, det är väl självklart..!

              I en korrupt demokrati vilket vi ju får anse vår vara alltmer är det ju inte demokratins fel utan de som utnyttjar den för sina egna korrupta idéer.. Att avskaffa demokratin, slänga ut barnet med badvattnet är inte lösningen på det..

              • Helt klart, och där har du helt rätt man ska inte kasta ut barnet med badvattnet. Men det är mänskligt och bli irriterad på barnet det inte gör som man vill.

                Frågan är bara vem är diktatur?
                Ordet har negativ laddning och används gärna på en regim som inte gillas. Demokrati är ett positivt laddat ord och används gärna av regimer på sig själva eller någon annan de sympatiserar med mer eller mindre.

                Irak betraktades som en diktatur men har folket fått det bättre eller sämre sedan ”diktatorn” Saddam Hussein störtades och även brutalt avrättades?

                • Under Sydafrikas apartheidregim fanns det folk som hade det bra. Liksom det fanns under Saddam. Det betyder ju inte att Saddam eller någon gjorde var rätt. De gjorde bara det som var nödvändigt för att behålla makten och på ett brutalt sätt.

                  Om du går till källorna för vad demokrati är så kan du inte använda begreppet i negativ mening längre. På samma sätt som diktatur aldrig nånsin kan få positiv klang..

    • Nej, arbetarklass. Rasismen och nazismen kommer från kapitalismen. Det är när kapitalismen ställer grupper mot grupper mot varandra, t ex löner, trygghet, timmar du får arbeta och liknande. Rasismen ökade enormt när vi gick med i EU och införde Lex Laval. Det är när en grupp ur arbetarklassen konkurrerar med en annan grupp ur arbetarklassen.
      Högern har inget emot invandrare så länge dom kan utnyttja dom till sista droppen. Och att den invandrare arbetarklassen stannar i dom ’problem’- områden som finns. Högern vill absolut inte beblanda sig med arbetarklassen – varken inhemsk eller invandrad.
      Det är inte mindre demokrati vi behöver. Vi måste ha mer demokrati, t ex på våra arbetsplatser. Vi ska inte ge den härskaklass som styr i dag mer makt än vad dom har idag.
      Arbetarklassen har inte beslutat om att ge enorma fallskärmar, bonusar, löneförmåner och liknande till våra politiker, tjänstemän och direktörer. Det har dom själva gjort i en diktators anda.

  5. Attacken kom dagen efter Uddèns krönika om White Helmets video från den påstådda gasattacken i Syrien. Hon uttrycker ju de facto tvivel om det kan ha varit en gasattack. Det är ju en ödets ironi att den reporter som bryskt blev utkastad ur Syrien för att ha rapporterat fel upptäcker att bevisen för gasattacker verkar vara fejk. Då är ju hela konceptet av falska anklagelser från börj́an till detta slut i farozonen.

    Uddén får väl anses tung som reporter och får väl anses ha kunnat svänga MSM i frågan om Assad som skyldig. Skulle MSM svänga i opinionen mot Assad måste man nog från mediala supporten till kriget mot Assad tvinga folk tro på annat och uppleva hot på ett påtagligare sätt..Med ett direkt terrorangrepp.. Att fokus flyttas från frågorna kring bristen på sanningshalt i anklagelserna mot Assad till personliga hot om terror gör slut på den förra debatten och intresset.. Cui Bono

  6. Jag gillar inte Mats Knutssons kommentar till dådet i Stockholm http://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-vaknar-upp-till-ett-nytt-sverige Det finns ingen anledning att införa en halv polisstat efter det som hände.

    Underligt förresten, efter liknande händelser utomlands brukar det heta att demokratin ska inte svikta, vi ska inte låta oss negativt påverkas av det som hänt.

    Men Sverige har en lång tradition att gå från ena ytterligheten till den andra, lite grand som Trump.

    • Jodå, nog finns det politiska krafter i Sverige som vill införa en polisstat men problemet är att man bara har terrorn som argument för att kväva yttrandefriheten i Sverige. Mats Knutsson tillhör detta gäng politiskt korrekta som gärna vill ha det som innan internet när han oemotsagd kunde föra ut maktens version av vad som händer. Inskränkningarna som kommer med polisstaten har således ingen som helst hindrande verkan mor terrorism man utnyttjar bara terrorism som ett verktyg för att kontrollera befolkningen. Se bara hur man i USA försöker kväsa den fria debatten med hänvisning till terrorhotet och det var Bush jr som slog in på den vägen medan Obama förde den till nya höjder. Ve den som kritiserar systemet eller dess ledare brännmärkningen slår till direkt. Angående ”gasattacken” i Syrien så är den ett uppenbart fejk och man förundras över varför media hakar på denna fars men om man betänker vilka krafter som äger media så blir det solklart.

  7. Min uppfattning är att demokrati i sig inte betyder något särskilt mer än folkmakt men världens makter gör ordet till sitt eget och skapar sin egen definition. Demokrati här är ju sällan samma som demokrati där. Med demokrati menar jag den definition som råder hos oss och som jag inte längre delar till fullo och jag är absolut inte ensam om det. Ska bli spännande och se 2018 när folket sagt sitt. Det här är en lång process men jag tror när snöbollen väl börjat rulla så blir den större snarare än mindre.
    Även en vanlig jobbare vill väl känna sig trygg på gatorna och i bostadsområdet som oftast inte är det skyddade som medelklassen besitter och vad har Kerstin Stigsson att säja om det?
    Att gasattacken är fejk tror jag också. Har varit alldeles för många såna nu och varje gång ska dom motivera nån krigisk handling från demokratiseringsivrande västländer. Jag tror inte längre på dom där demokraterna, och allra minst när dom vill sprida mänskliga rättigheter med svärdet i hand.

    • Du har helt rätt i att arbetarklassen ska känna sig mer trygg i bostadsområden de lever i. Men politikerna partierna till höger – inklusive SD – bryr sig inte i den lilla trygga värld de själva lever i. De bryr sig enbart när våldet trissas upp och när det blir stora rubriker och de kan visa sig vara handlingskraftiga. Annars är de enormt osynliga i ’problem’-områden.

      Det är genom demokrati, jämlikhet, invånarna i bostadsområden, regering och andra människor som tillsammans ska arbeta för att förebygga kriminalitet. Visst, polisen kan göra ett antal räder vid olika tillfällen och arrestera ett antal människor. Men löser det dom grundläggande problemen? Nej, det gör det inte. Vad är nästa steg? Militär? Gummikulor? Ska det bli som Nordirland? Hårdare tag har aldrig löst någonsin löst en konflikt – varken på det lilla eller stora planet. Efter en kort tid har knarklangarna kommit tillbaka. Eller att ett annat gäng tar vid. Och dessa kriminella behöver nödvändigtvis inte bo i dessa ’problem’-områden.

      Det är inte identiteten som gör människor till kriminella, det finns ingen specifik gen hos vissa nationaliteter som gör att de har lättare att falla till brottslighet.

      Rasismen och nazismen är kapitalismens förlängda arm. De behöver varandra för att fungera.

      • Hej Kerstin, tack för du svarar jag uppskattar det :)

        Men jag tror vi har olika perspektiv och kanske även uppfattningar. Det finns mycket att säja men jag vet inte riktigt hur jag ska få det sagt på bästa sätt. I vart fall är jag inte nöjd med samhällsutvecklingen och tycker mycket går åt fel håll. Jag har också börjat tänja lite på det där höger-vänsterbegreppet som var så allenarådande tidigare. Det finns ett annat perspektiv också om samhället ska vara kontrollerat av staten eller kontrollen ska vara hos medborgaren läs: ”etablissemanget”. För att rycka ett exempel kan vi ta bussen som besiktigades av ett bolag som bussbolaget ägde själva. Det är ett typiskt exempel där staten tappat kontrollen. Ett annat är kaoset inom Polisen där ”pysventiler” typ Springare måste till för det inte ska explodera. Men… det var bara ett par lösryckta exempel. Jag ifrågasätter det ”öppna samhället”, det är inget jag har något jag har någon särskild glädje av, snarare är det för att tillfredställa en urban medelklass dit etablissemanget räknas men även både höger- och vänsterpolitiker som lever och verkar i samma miljöer.

        Tyvärr måste jag konstatera att du inte kommer med några lösningar. Min lösning är att staten återfår kontrollen på vad som händer. Det måste finnas nationsgränser och kontroller på vilka som kommer ut och in, likaså vad som finns i bilar och lastbilar. Det ska inte gå att transportera in ett lass handgranater eller köra ut ett lass stöldgods till något f.d. Sovjetland. Det är fel åt skogen. Jag skulle kunna fortsätta men stannar här för trevnaden skull.

        Någon påstod det hade blivit för mycket Nalle Puh med Sverige, vad tycker du om det? :)

        • Vad menar du med att staten återtar kontrollen? Stängda gränser och pass- och tullkontroller. Och vad mer? Och vad säger SD och andra högerpartier om den fria rörligheten med varor och tjänster? De vill inte slopa något de tjänar pengar på – och arbetarklassen förlorar på (inklusive alla här i Sverige och arbetarklassen i låglöneländerna i Baltikum).

          Jag har aldrig hört talas om att det har blivit för mycket Nalle Puh med Sverige. Kan du förklara dig närmare?

          Visst ska det finnas nationalgränser och nationaliteter. Det är inte det jag reagerar mot. Det jag reagerar mot är att kapitalismen och extremhögern sätter en arbetarklass mot en annan arbetarklass – i löner, arbetsförmåner, anställningstrygghet och liknande. Betrakta vad som hände på Nordirland på 60- 70- talet. När NICRA krävde demokrati, jämlikhet och fred trissade den som hade makten (kapitalistiska företagare – härskarklassen) trissade sin egen arbetarklass mot en den irländska arbetarklassen. Kapitalismen med nazismen som en förlängd arm har alltid beskyllt minoriteten, invandrare, religioner, nationaliteter och med flera för försämringar för den egna arbetarklassen – när det är kapitalismen som bär det största ansvaret för löner och liknande. Härskarklassen har alltid strävat mot att ha den fullkomliga makten.

        • Det är självklart att vi måste ta tillbaka besiktningen av bilar, apotek, vårdcentraler (vissa har borgarna sålt ut för en krona stycket), stoppa upphandlingarna inom kommun, landsting och stat och liknande. Tror du verkligen att SD kommer att ta tillbaka dessa företagen till staten om de kommer till makten? Varför tror du att moderater söker sig till SD? Ja, inte för att SD har en arbetarklasspolitik. Det har inte heller nazisterna.

          När arbetsklassen strejkade på 1800-talet hyrdes ’svartfötter’ in för att ta deras arbete. I stället för att vända sig mot den som är skyldig – arbetsgivaren – började de strejkande slåss med ’svartfötterna’ – som var ännu fattigare än vad dom strejkande var.

          Så vad är skillnad mellan idag och på 1800-talet? I dag är det letter, polacker, ryssar eller andra som är ’svartfötter’ – men jag vill inte kalla dom för ’svartfötter’. De är lika mycket ur arbetarklass som vad du och jag är – men enormt mycket fattigare. Kapitalismen är lika rå och brutal då som nu.

          Gå in på http://www.riktpunkt.nu Jag har skrivit en hel del på den Kommunistiska Bloggen men även artiklar till tidningen Riktpunkt. Du kan även kommentera där vad jag har skrivit.
          Riktpunkt är Sveriges Kommunistiska Partis tidning.

  8. Somliga länder tror jag fordrar en diktatur för att fungera tillfredsställande. Det kan vara såna länder som innehåller olika maktklaner konkurrerande med varandra och för att hålla allt samman kan behövas en diktatur eller i vart fall en resolut regim och i Egypten är det ju militären som står för den här sammanhållande kraften. Ryssland har alltid haft en resolut regim och jag vill mena det är ett måste annars faller jättelandet sönder och naturtillgångarna blir ett lätt byte för de demokratiska västländerna som tycker sig ha det gällande rättesnöret att föra över landets och folkets tillgångar och kontroll till kapitalister på en global marknad. Det och mer därtill tycks ha blivit religion idag bland demokrater, får ej ifrågasättas och kallas visst ”det öppna samhället”.

    • Lånar några rader från USA som världspolis av Anders Romelsjö och Ulf Karlström

      ”Det finns inget land i världen som stött tillnärmelsevis så många statskupper i demokratiska länder som USA. Utrikespolitiskt har USA tydligt visat att landet inte är för demokrati. Man kan kritisera och angripa diktaturer som står självständiga i förhållande till USA, som Irak, Libyen och Syrien men inte andra (Egypten, Tunisien, Bahrain, Saudiarabien, Pinochets Chile och alla de militärdiktaturer som USA stött/etablerat i Sydamerika och även i Sydostasien.) Några demokratiskt valda regeringar som USA störtat i statskupper.
      -Mossadeq i Iran 1953;
      -Arbenz i Guatemala 1954;
      -Lumbumba i Kongo 1960;
      -Sukarno i Indonesien 1965;
      -Allende i Chile 1973;
      -Sihanouk i Kambodja 1970;
      -USA invaderar militärt och störtar den demokratiska Bishopregeringen i Grenada 1983;
      -USA understödjer statskupp en i Venezuela 2002, och erkänner, omedelbart och officiellt, kuppmakarna som de nya representanterna för landet. Problemet för USA var att kuppen misslyckades;
      -Den folkvalde presidenten Aristide kidnappas i Haiti av USA 2004 och skickas till Afrika. En statskupp genomförs, med USA:s stöd och många Aristide-anhängare mördas eller fängslas;
      -Zelaya i Honduras 2009;
      -Statskuppsplaner mot al-Assad omkring 2012-2013;
      -Stödet till den egyptiska militärens statskupp mot Morsi 2013.
      -Stödet till statskuppen i Ukraina i februari 2014
      -Statskuppsförsök i Venezuela 2015.”

      Avsaknaden av demokrati på olika håll i världen har flera orsaker.

  9. Ryssland har numera stor erfarenhet och förmåga att kartlägga terrorister med ursprung i Uzbekistan, Kirgizstan (där i område Fergana gemensam med Uzbekistan hade sina rötter den som sprängde sig på tunnelbana i S. Petersburg och som hade samtidigt medborgarskap i Ryssland – under sovjet tider skulle inte sådant vara möjligt inte bara i Ryssland utan som följd även i Europa); Ryssland hade varnat i förväg USA om ett s k Marathon-terrorism med ursprung i Kaukasien men ingen ville höra det. Ryssland, Putin personligen erbjuder öppenhjärtigt sin hjälp och samarbete samtliga länder – men bemöts ofta fientligt, på fejkade grunder. Varför inte ta emot det stöd? Ryssland är numera en enda stormakt som ovillkorligt vill bekämpa IS eftersom den ligger så nära ryska territorier i Kaukasien, Baskirstan mm som är dessutom bebodda av muslimer och om IS kommer dit blir det mycket mera blod än att hantera IS på distans. Ryssland har i hundratals år försvarat Europa mot gigantiska brutala främmande makter från Östern och tycks fortsätta göra det. Varför inte anta att att Ryssland inte är så elak som i den från USA styrda beskrivningen, utan som helst oberoende bevisning? Det skulle vara bra för Sverige! Det är någonting som jag är övertygad i.

    • Det tror jag också men det demokratiska Sverige betraktar inte Ryssland som demokratiskt och blir då fiende till demokratin och måste bekämpas eller åtminstone ett förhållande med beröringsskräck. Skulle inte förvåna mig om ett samarbete med Ryssland skulle ha förhindrat den här hemska attacken då Ryssland är ett mer auktoritärt samhälle med effektiv säkerhetstjänst som har bra koll på folket även att det är världens största land till ytan men även en stor folkmängd.

  10. Iranska statliga TV-kanalen PressTV:s kvällsnyheter bjöd in Ulf Sandmark från Schillerinstitutet i Stockholm att kommentera deras nyhetsinslag om terrordådet i Stockholm tidigare samma dag. Sandmark sa bl.a. att Sverige måste samarbeta med Syrien mot terrorismen för kunna sätta återvändande jihadister i fängelse direkt.

    Bakgrunden till uttalandet är att bevisen mot terroristerna finns på slagfälten i Syrien. De finns hos både döda och levande terrorister och allt de lämnar efter sig. Det är där hela nätverk kan kartläggas inklusive deras svenska kopplingar. Syriska regeringen samlar kontinuerligt in sådant material och skulle kunna samla in mycket mer.

    Sandmark nämnde sitt besök i Damaskus år 2014 hos Syriens informationsminister Omran, som visade en halvmeterhög trave med böcker där varje sida handlar om en terrorist i taget. (Den tjockaste boken var om terrorister från Saudiarabien och den därefter om tunisier. Även Europa hade en hel bok där svenska terrorister ingick.)

    Hittills har Sverige sagt nej tilll att ta del av alla dessa uppgifter och insamlat bevismaterial, som påträffade pass, mobiltelefoner m.m, därför att Sverige vägrar hålla sin ambassad öppen för samverkan med Syriens myndigheter. Den hålls även stängd för alla visumasökningar, så syrier som skall resa till Sverige måste söka visum på svenska ambassaden i Sudan!

    Om Sverige öppnar ambassaden och samarbetar mot Al Qaida och Isis med Syriens regering på samma sätt som görs med den irakiska regeringen, skulle många återvändande jihadister direkt dömas till fängelse och förhindras göra terrordåd i Sverige. Därefter skulle kriminalvårdens väletablerade organisation för rehabilitering av brottslingar kunna användas i mycket större utsträckning för att hantera återvändande terrorister.

    Det är bra att statsminister Stefan Löfven samlar alla krafter i Sverige, sa Sandmark i programmet, att gemensamt bekämpa terrorismen. Men, fortsatte han, Sverige borde också börja samverka med de länder som mest aktivt strider terrorismen, som Ryssland, Kina, Iran, Syrien och Sanaaregeringen i Jemen. Sverige borde sluta samarbeta med Saudiarabien som stöder terroristerna och sluta stöda den brittiska geopolitiken att, med hjälp av Saudiarabien och dess terrorister, fälla oönskade regeringar.

    Denna brittiska terroristpolitik lanserades som Bernard Lewis-planen för att med början i Afghanistan inringa Sovjetunionen med hjälp av stöd till extrema jihadister, och har fortsatt ända sen dess, berättade Sandmark.

    Världen måste nu få slut på den brittiska geopolitiken att splittra världen och få USA och EU att samverka med Kina och Ryssland för att bygga ett konkret ekonomiskt samarbete med hjälp av den Nya sidenvägen.

  11. Helt plötsligt och utan någon som helst förvarning körs partiledningen över och S går mot Vänsterns krav att stoppa vinster i välfärden. Det här ett folkligt krav som även går över på de borgerliga men som effektivt förhindrats med stöd från socialdemokrater. Det här beslutet kommer strax efter terroristen bekräftats som asylsökande flykting med utvisningsbesked men illegalt hållt sig kvar inom landet. Kan det finnas samband?

    Kan det vara så att (s) känner hoten från SD, marken börjar gunga under fötterna och nu gäller rädda vad som räddas kan och frågan är bara vilka eftergifter som kan gälla?

    Populism halmstrået?

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stopp-for-vinster-i-hela-valfarden-pa-s-kongress

  12. Hej
    I samband med jag skulle skriva dök det upp ett ord i mitt huvud och som blivit vanligt förekommande idag. Tyvärr hade jag ingen definition och kunde inte finna någon heller efter sökning. Ordet är ”identitetsvänstern”. Kan någon hjälpa mig med vad det betyder?

    Hoppas det inte är något känsligt eller provocerande jag vet faktiskt inte alls själv…..

    • Hej Kerstin
      Läste ett par inlägg från dig på riktpunkt och tyckte de var bra. Framförallt lättlästa som vänsterns skrifter inte alltid är eller möjligen inte kan vara. En humanistisk syn är inte fel, den går hem hos många även mig. Tror du skriver från hjärtat. Tänk på att jag är arbetarklass men har varit vänster tidigare. Uppfattningar om verkligheten har dock gjort jag omprövat vissa uppfattningar och inte längre betraktar vänstern helt okritiskt. Bra att du poängterar att vänstern inte är lika överallt. Har inte kollat närmare men det skulle kunna vara så att jag känt mig bekvämare med vänstern eller kommunister om jag bott i Danmark eller Ryssland men nu är jag svensk och bor i Sverige. Jag säjer ja till arbetarkommunister men njet till identitetsvänster eftersom jag tycker de har fel fokus även om jag håller med om mycket av deras åsikter. Tack Anders för den upplysande länken!

      Vad handlade sidan på SVT om som är borttagen??

      • Jag hittade Sven Hirdmans kommentar och återgav första meningen i Sven Hirdmans artikel ”President Putin har framfört sina kondoleanser till den svenske kungen för vad som hänt i Stockholm. Samtidigt har man från rysk sida klagat på att Sverige i praktiken avvisar allt samarbete med Ryssland”, skriver Sven Hirdman.

      • Jag tackar så mycket! Men jag är även ur arbetarklass. Har en nio årig grundskola och ett par kurser på Kom-vux.
        Gå in på SVT Nyheter, klicka på opinion. Artikeln heter: ’Låt oss samarbeta med Ryssland mot terrorismen’.

    • Han skriver klokt ”President Putin har framfört sina kondoleanser till den svenske kungen för vad som hänt i Stockholm. Samtidigt har man från rysk sida klagat på att Sverige i praktiken avvisar allt samarbete med Ryssland”

  13. Svar önskas från Vänsterpartiet från en väljare om orsakerna till attentatet i Sverige

    Hej, jag skickade nedan bifogade kritik till Vänsterpartiet för några dagar sedan, vilket berör de grundläggande orsakerna till terrorattentaten i Europa och nu senast i Sverige. Liksom alla gånger som jag skickat kritik i en fråga, så har Vänsterpartiet inte svarat. Men denna gång vill jag ha ett svar, eftersom detta avgör om jag kommer att rösta på Vänsterpartitet igen. Svarar ni inte, så är svaret på denna fråga given.

    Jag skickade också kritik till Vänsterpartiet när det gäller Vänsterpartiets märkliga hållning i Libyen-fråga. Svensk vänster tycks ställa upp bakom USA. Vänsterpartiet har redan uttalat att ”diktatorn Assad” måste bort. Ser man inte vem och vilka man stöder? Varför låter man Dagens Nyheter och Aftonbladets propaganda leda svensk vänsters åsikter? – Ett sorgligt ställningstagande.

    Nu har ett terrorattentat skett i Sverige och media och borgerligheten ställer återigen upp på USA:s sida och vill inte se några kopplingar mellan USA:s olagliga kritik i Mellanöstern och de attentat som skett i Europa och som nu också skett i Sverige.

    När det gäller kriget i Syren, så har Saudiarabien och Turkiet på USA:s order startat ”upproret” i Syrien och försett ”upproret” med legoknektar och vapen. När Ryssland och Kina lägger veto mot att det ANGRIPNA landet och dess ledare skall ”åtgärdas” fördömer västs alla media (självklart även de svenska) Ryssland och Kina!! Ett bottenlöst och blodbesudlat hyckleri.

    Och Carl Bildt till Washington för att få order om hur Syrien hanteras i fortsättningen.

    Avslutningsvis håller jag fullständigt med om slutsatserna nedan om att dessa orsaker ledde fram till terrorattentaten i Sverige och att inte våga göra någonting åt dessa orsaker kommer att leda att leda till nya terrorattentat i Europa och Sverige – om en 2 veckor, 2 månader eller 1 år.

    Med vänliga hälsningar

    Swami Dhyan Giten

    Andlig lärare och författare

    ****

    • Tror inte den här terroristen och attacken hade så mycket med USA, Syrien eller Mellanöstern att göra överhuvudtaget. Min tes är att han ville hämnas för att han inte fick stanna utan blivit utvisad och sedan frustrerad och kände sig paranoid då han vart jagad för att illegalt uppehålla sig inom landet. Det var likadant för ett par år sedan då en utvisad afrikan gjorde ett bestialiskt mord på en svenska och hennes son på ett IKEA varuhus här i Sverige.

      Regeringen kan inte vara ovetande om det här kan inträffa. Känner mig snarare övertygad om de kallsinnigt har det i kalkylen som ett pris värt att betala för visionen om det öppna samhället och den generösa flyktingpolitiken. Därför ingen skuld utan endast beklaganden.

      Det var en makaber handling men inga makabra bilder i media utan endast beklaganden. Det händer makabra handlingar även i Syrien men då fylls genast media och kanske mest SVT av makabra bilder, sanna eller fejkade. Sådan har nyhetsförmedligen blivit samtidigt som demokratin hyllas och all diktatur förkastas.

  14. ”Tror inte den här terroristen och attacken hade så mycket med USA, Syrien eller Mellanöstern att göra överhuvudtaget.”

    Timingen och de politiska verkningarna för bägge dåden får då slumpen att se blek ut. Dessutom blir ju beskrivningarna av det som skulle föregått IKEA-dådet en rudimentär gåta.. Ingen märkte något på Miggan (tårtfirandets och mutornas högborg), kompisens vandring med gärningsmannen visade ingenting, gm flanerande på IKEA för att plötsligt avbrytas av att bryta förpackningen till ett knivpaket och explodera i blodigt våld..?

    Flyktingarnas status som hjälplösa offer för våld behövde tydligen en törn.. Givetvis har vi ju fått se en vändning överlag med aktiva terrorister som dolt sin identitet, dolt sin agenda och väntat på signal att slå till.. Men det är ju mer en sofistikerad del av ett utstuderat spel än enskilda initiativ..

    I Uzbekistan har ju Telia Sonera betalt gruvligt mycket mutor åt en mer eller mindre kriminell regims marknadsmässiga fall. TS är ju inte de enda som sett till att få som de vill i ett land som utvecklat fattigdomen till ett mastercard att slå befolkningen med. Radikaliseringen är ju inte riktigt lika långt gången i Sverige men våldet pyser ju och SD, extremhögern underblåser och underhåller det så mycket de kan och satsar alla sina kort på marknaden och privatiseringen.. mer fallna och hängivna förgängelsen än några av sina föregångare. Att marknadskrafterna har fått hatarna att gå bärsärk i kommentarsfälten och i verkligheten för att tysta kritiken från vänster har de aningslösheten att tacka för.. Den självvalda fattigdomen kommer inte ha mycket att tacka för.

    Terrorns och framförallt västvärldens största intresse och bevakning har gällt MSM och den opinion mot Assad som vårdas ömt och dyrt. Varje pust, varje il som skulle vänt riktningen för dessa stormande fulla segel i form av okritiska röster har nogsamt övervakats… Att något skulle få bromsa eller riskera fullständigt sänka hela detta förljugna propagandaprojekt som rusar mot sitt mål kan ju inte komma på fråga..

    Uzbeken gör vad som helst för pengar precis som Trump och de som för krig mot Assad.. Vi andra ska ju helst bli riktigt rädda och förlora fokus från de minst sagt tvivelaktiga detaljerna..