SD stödjer apartheid och globalismens övergrepp mot nationellt oberoende

En omfattande debatt pågår sedan länge om Sverigedemokraterna (SD), landets kanske näst största parti, med en politik på det ekonomiska området som ligger närmast moderaterna. Och som är det klart mest främlings- och invandringskritiska partiet, med uttalanden som för tanken till kulturrasism. Nu vågar SD till och med utmana de starka vetenskapliga beläggen för att mänsklig påverkan är den avgörande faktorn för ökad temperatur på jorden och att mycket talar för att en för mänskligheten allvarlig, hotande klimatkatastrof är under uppsegling. Och SD:s popularitet har nästan hela tiden ökat trots dess politik, och trots att inget annat parti vill samarbeta med SD. Detta har diskuterats i många artiklar även på denna blogg. Nu finns glädjande resultat om tillbakagång för SD i vissa opinionsundersökningar. Expressen 10/8: MP ökar och SD backar i ny mätning En framgång för SD är att partiet accepterats i ECR, som är EU-parlamentets tredje största partigrupp, ingår regeringspartier som Tories i Storbritannien, Sannfinländarna, polska Lag och rättvisa samt lettiska Nationella alliansen. Övriga partier är bland andra Dansk Folkeparti, Ny-Flamländska Alliansen och tjeckiska Medborgardemokraterna. partigruppen Europeiska konservativa och reformister (ECR). Till skillnad från EFDD vill ECR endast reformera EU, och partigruppen har en mer konservativ än nationalistisk framtoning. SD går över till etablerad partigrupp i EU-parlamentet
Jimmie Åkesson

Men inte bara det. Det finns goda skäl att lyfta fram och diskutera också SD:s utrikespolitik. Här fyra nedslag.

1. SD stödjer apartheid. Svenska Dagbladet skrev i december 2017 en artikel med titeln ”SD: Sverige bör flytta ambassaden till Jerusalem.
Sverige borde följa efter USA:s självklara beslut att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och flytta ambassaden dit. Det skriver företrädare för Sverigedemokraterna.”

”USA har nu gjort det som redan är självklart och som judarna själva känt till i 3 000 år (då kung David köpte platsen som i dag är Tempelberget), nämligen att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad och flytta sin ambassad dit. Sverige borde givetvis följa efter. Vårt lands ambassad bör förstås vara förlagd i samma stad som Israel styrs ifrån och Jerusalem är Israels huvudstad.” SvD Därefter har Israel antagit en lag som stadfäster apartheid och rasism som grundval för landet. Jag har behandlat detta i olika artiklar Sionistiska apartheid-staten Israel – men hur se på Ukraina och SD?, Apartheid nu officiell politik i Israel – medan svenska politiker tiger och Israel – den koloniala apartheidstaten
Jerusalem
2. SD stödjer demonisering av och krigshot mot Ryssland. I en riksdagsmotion av Markus Wiechel m.fl. föreslår SD att ”Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen bör verka för att ytterligare öka EU:s sanktioner mot Ryssland om inte situationen för utsatta grupper förbättras avsevärt och tillkännager detta för regeringen. … Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att internationella nedrustningsavtal som gynnar Ryssland och missgynnar demokratiska stater inte bör stödjas av Sverige och tillkännager detta för regeringen.” Riksdagsmotionen

Kommentar: Nu är det så att EU:s sanktioner är illegala enligt FN-stadga. Några fakta som talar för att situationen för ”utsatta grupper” i Ryssland behöver förbättras avsevärt har inte presenterats. Då det gäller internationella nedrustningsavtal är det ett faktum att USA ensidigt lämnat det viktiga ABM-avtalet med Ryssland. SD har inga uppgifter om ”internationella nedrustningsavtal som gynnar Ryssland och missgynnar demokratiska stater” för det finns inte. Notera att skrivningar i motionen innebär att SD inte anser Ryssland vara demokratiskt. I öppna fria val valdes Putin i våras till president i Ryssland bland 7 kandidater. I viktiga avseenden verkar Ryssland vara mer demokratiskt än t.ex. USA. Presidentvalet i Ryssland mer demokratiskt än det i USA? I presidentvalet i Ryssland 18/3 fick Putin ungefär 76 % av rösterna vid ett valdeltagande på 67 %. Därmed fick Putin ungefär 51 % av de röstberättigades röster. Vid presidentvalet i USA år 2016 fick Trump ungefär 49 % av rösterna vid ett valdeltagande på 53 %. Därmed fick Trump c:a 26 % av de röstberättigades röster. År 2008 fick Barack Obama c:a 53 % av rösterna vid ett valdeltagande på 61,6 %, dvs stöd av 33 % av de röstberättigade. År 2012 var valdeltagande vid presidentvalet 58 % och Obama fick 51 % av rösterna, dvs av knappt 30 % av de röstberättigade.

Legitimiteten för en politiskt ledare/regeringsparti beror rimligen till stor del av hur stor andel av befolkningen som ger sitt stöd.
Macron,Merkel, Trump
Hur stor andel av rösterna och av de röstberättigades röster fick de stora och små västländernas ledare vid valet senast?
Teresa May fick 37 % av rösterna vid parlamentsvalet i Storbritannien, medan Angela Merkel fick 33 %. I valet nyligen i Italien fick högerpopulisterna tillsammans 37,5 % av rösterna och Beppo Grillos parti fick 32 %.
Macrons parti och allianspartiet fick 16 % av de röstberättigas röster både vid första och andra valomgången till nationalförsamlingen! Macron valdes till president av 43,5 % av de röstberättigade. Betydligt bättre än Trump, men klart sämre än Putin. I detta avseende är legitimiteten hos Putin avsevärt större än den varit hos någon president i USA på decennier.

Viktig är spännvidden i åsikter mellan de dominerande kandidaterna. Man kan notera att skillnaden i politiska åsikter mellan de två dominerande dåvarande presidentkandidaterna Donald och Hillary Clinton var liten, som de presenterades inför valet. I Ryssland är skillnaden i åsikter mellan Putin och Pavel Grudinin, En stark ekonomi med tillgång till flera hundra miljoner dollar behövs hos presidentkandidaterna i USA för att de ska nå fram. Förre presidenten Jimmíe Carter har faktiskt upprepade gånger påstått att USA inte längre är en demokrati, t.ex. i Oprah Winfreys program i september förra året ”Former President Jimmy Carter thinks the United States is no longer a democracy, calling the nation an ”oligarchy” during an interview with Oprah Winfrey.”
http://mic.com/articles/125813/jimmy-carter-tells-oprah-america-is-no-longer-a-democracy-now-an-oligarchy#.q6Rpqab8q

3. Ukraina SD skriver: Våren 2014 startade Ryssland ett anfallskrig mot Ukraina, detta efter att Ukraina velat närma sig NATO och EU. Ryssland annekterade Krim-halvön – en illegal annektering som fortfarande består – och har sedan dess stöttat ryska separatister i östra Ukraina. Kommentar: Mycket falsk historieskrivning. I Ukraina skedde 22/2 2014 en fascistinfluerad statskupp mot folkvald president, som lovats mycket, mycket bättre ekonomiskt avtal med Ryssland än med EU. Efter folkomröstning med gott deltagande och med över 90 % för återanslutning av Krim till Ryssland skedde dett. Ryssland har inte startat något anfallskrig mot Ukraina.

4. SD:s tidning Samtiden skriver positivt om ett starkare Nato. ”Också Trumps höjda tonläge om Nato har resulterat i positivt utfall, även om massmedierna skrämt sina läsare med hot om ett försvagat säkerhetspolitiskt läge för Europa på grund av Trump. Nu visar det sig att Trumps bullrighet har förstärkt Nato, eftersom fler länder fortare tänker uppnå sitt avtalspliktiga ansvar att höja försvarsanslagen till två procent av BNP.” Men SD anser inte att Sverige ska gå med i Nato. DN

Sammanfattningsvis:SD stödjer rasistisk apartheid-politik. Vidare stödjer SD USA:s globalistiska och imperialistiska politik, som med illegala krig och sanktioner slår ned på strävanden efter nationellt oberoende runtom i världen, och orsakar stora flyktingströmmar, bland annat till Sverige. SD tal om att slå vakt om den svenskas nationen” är falsk då man i utrikespolitiken stödjer den starkaste makten som är emot nationell självständighet. Och man har ungefär samma klimatpolitik som president Trump.

i Andra om: , , , , , ,, , , , ,
Ukraina, , , ,, , , , , ,

  51 comments for “SD stödjer apartheid och globalismens övergrepp mot nationellt oberoende

  1. Lika rasister leka bäst
    18 augusti, 2018 at 08:09

    Det är självklart att SD stödjer apartheid israel. SD skrev under det så kallade Jerusalem Deklarationen, en deklaration som flera rasistiska partier i Europa var med och skriva under år 2009. Newsweek skrev om ”strateg bedfellows”. Dock är sanningen att rasistiska rörelser, ideologi och partier gör gemensam sak. Att en uttalad sionist vecklade ut Israels flagga på SDs valvakan år 2014 bekräftar samröret. Historisk var det så att sionisterna samarbetade med självaste Hitler. Haavara avtalet med sionister i Tyskland skrevs under den 25 augusti 1933, med mynt som förevigade avtalet raskamrater emellan.

    https://www.globalresearch.ca/zionisms-roots-help-us-interpret-israel-today-2/5525483

  2. Carl Henrik
    18 augusti, 2018 at 08:40

    SD blir tydligen allt skickligare.

    Du blandar ihop saker. ”De starka vetenskapliga beläggen för att mänsklig påverkan är den avgörande faktorn för ökad temperatur på jorden och att mycket talar för att en för mänskligheten allvarlig, hotande klimatkatastrof är under uppsegling” finns inte. Få förnekar växthuseffekten, global uppvärmning, global nedkylning eller koldioxids funktion som växthusgas, men koldioxid räknas i promilles promillen, och den huvudsakliga växthusgasen heter vattenånga. Jordens klimat beror på solen och jordbanan. Alla prediktioner om stigande havsnivåer och brant stigande temperaturer är skrämsel utan underlag, sommaren var bara ovanligt bra. Typiskt kristen åkomma att försöka se det som en olycka och ta på sig ansvaret för det. Och dessutom skuldbelägga andra. Klimathysterikerna gör politisk karriär på Armagheddon i klimatkostym.

    Det intressanta är förstås kalkylerna som görs i SD´s partihögkvarter. Våra vanliga storbidragstagare bland partierna är väldigt blankpolerade så att de ska se bra ut ur alla vinklar, de vill stöta sig med så få som möjligt av sina rånoffer. SD räknar kanske rätt? Det finns stora väljargrupper som motsätter sig att de fattigaste får sina bilar uppeldade av knarksäljande förortsgäng, tvingas av vägen av godtemplande miljökvackare ,och att svenska företrädare bugar för muslimska terroregeringar medan de finansierar deras brohuvuden i Sverige.

    Ambassad i Jerusalem vore en ovanlig svensk provokation, kanske är det bara för att märkas? Bland svenska poltiker finns ett specialfall, en ytterst skicklig egenmarknadsförare, som även SD kan tänkas lära sig av. Gudrun. Eldade sedlar förra valet, i år går filmen ”Gudrun” upp på biograferna lagom till valet. Sammanträffande?

  3. Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
    18 augusti, 2018 at 09:13

    Det stämmer inte att ‘… inga andra partier vill samarbeta med SD’. Både moderater och kristdemokrater vill bilda en regering tillsammans med SD. Liberalerna har blankt sagt nej. Tveksamt om centern har gjort detta – även om de säger det. Det har varit vissa ur centern som velat ha ett samarbete med SD.
    Alla partier har ju som främsta mål att kunna bilda en egen regering. Så det är ingen principfråga om t ex moderater vill samarbeta med SD eller inte. SD är så pass stort att om moderaterna tvingas välja mellan ett samarbete med SD eller med Centern så givetvis väljer de SD. Det är för att kunna påverka mer. SD har dessutom i stort sätt samma kapitalistiska inrikespolitik som moderaterna.
    Men om ni tror att vi genom SD ska gå ur EU – eller får till en folkomröstning om EU – så är det tvivelaktigt. Jag tror att även om de blir det största partiet så kommer de att placera den frågan längst ner på listan om vad som skall göras.
    Det jag har farhågor om är deras ‘hårda tag om kriminaliteten’ att dessa åtgärder kan överföras till en ren förföljelser av andra politiska partier och ideologier. Moderaterna är också inne på den här linjen. De har i dagarna föreslagit att polisen skall få visitera människor utan anledning.

    • 18 augusti, 2018 at 09:16

      Du har kanske rätt Kerstin i det att moderaterna och kristdemokraterna kan tänka sig bila regering med SD om så behövs. Men de säger det inte öppet efter vad jag vet.

    • Peter Grafström
      19 augusti, 2018 at 03:00

      SD har sagt att vid förhandlingar inför regeringsbildning kommer dom inte att gå ut med folkomröstning om EU utan ist efter vad jag minns argumentera för mer frihandel inom EU vad dom nu menar med det för jag trodde det redan var frihandel där!?

    • Jesper
      21 augusti, 2018 at 07:49

      Kerstin, idag är det 50 år sedan den Sovjetstyrda Warszawa-pakten krossade Pragvåren. Det brutala kommunistimperiet tolererade inte att det tjeckoslovakiska kommunistpartiet hade insett att den gamla vägen var en återvändsgränd utan ville ge folket mer frihet.

      Detta försök krossades under den sovjetiska kommunistregimens blodiga stövelklackar.

      • 21 augusti, 2018 at 09:42

        Kommentaren är inte adresserad till mig men låt göra paralleller med nedanstående ofullständiga förteckning. Ska man döma den ena för något ska man döma den andra för ungefär samma sak.

        I USA:s underrättelsetjänst finns också en väldig vana av att genomföra statskupper, mer eller mindre dolt.
        Det finns inget land i världen som stött eller genomfört tillnärmelsevis så många militärkupper i demokratiska länder som USA, vid sidan av påverkan på val i 45 länder vid 81 tillfällen.USA:s manipulering av val i andra länder Utrikespolitiskt har USA tydligt visat att landet inte är för demokrati. Man kan kritisera och angripa diktaturer som står självständiga i förhållande till USA, som Irak, Libyen och Syrien men inte andra (Egypten, Tunisien, Bahrain, Saudiarabien, Pinochets Chile och alla de militärdiktaturer som USA stött/etablerat i Sydamerika och även i Sydostasien.) Några demokratiskt valda regeringar som USA störtat i statskupper.
        -Mossadeq i Iran 1953;
        -Arbenz i Guatemala 1954;
        -Lumbumba i Kongo 1960;
        -Sukarno i Indonesien 1965;
        -Allende i Chile 1973;
        -Sihanouk i Kambodja 1970;
        -USA invaderar militärt och störtar den demokratiska Bishopregeringen i Grenada 1983;
        -USA understödjer statskupp en i Venezuela 2002, och erkänner, omedelbart och officiellt, kuppmakarna som de nya representanterna för landet. Problemet för USA var att kuppen misslyckades;
        -Den folkvalde presidenten Aristide kidnappas i Haiti av USA 2004 och skickas till Afrika. En statskupp genomförs, med USA:s stöd och många Aristide-anhängare mördas eller fängslas;
        -Zelaya i Honduras 2009;
        -Statskuppsplaner mot al-Assad omkring 2012-2013;
        -Stödet till den egyptiska militärens statskupp mot Morsi 2013.
        -Stödet till statskuppen i Ukraina i februari 2014
        -Statskuppsförsök i Venezuela 2015.

      • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
        21 augusti, 2018 at 10:18

        Jag låter den här sajten svara för mig:
        http://www.idcommunism.com/2018/08/the-1968-prague-spring-counterrevolution-as-the-trojan-horse-of-imperialism.html

        Och det är 50 år sedan då fascistiska nationalkonservativa Nordirland drabbade samman med den nordirländska medborgarrättsrörelsen NICRA, och krossade den brutalt. Vilket ledde till en nationalistisk och religiös konflikt som pågick (och delvis fortfarande pågår) i 30 år och kostade över 3000 människor livet.
        Dom nationalkonservativa unionisterna ville inte ge folket (d v s inklusive minoriteten) mer frihet utan de hade ett valsystem som gerrymandering som innebar att de protestantiska unionisterna (d v s nationalkonservativa) kunde styra och ställa i städer där de var i minoritet (t ex Derry).
        Men vilka av dessa konflikter – Tjeckoslovakien och Nordirland – tror du uppmärksammandes mest i media? Det var definitivt Tjeckoslovakien. Och det är likadant idag. Jag har också hört i dagarna att det är 50 år sedan då Sovjetunionen ‘invaderade’ Tjeckoslovakien, men jag har inte något om att det är 50 år sedan då NICRA brutalt slogs ner av Nordirland och Storbritanniens regeringar.

        https://www.theguardian.com/politics/2018/apr/22/lost-moment-exhibition-northern-ireland-civil-rights-1968-troubles-what-if
        https://www.rte.ie/archives/exhibitions/1031-civil-rights-movement-1968-9/

        • Jesper
          21 augusti, 2018 at 18:42

          Den där siten bedriver historierevisionism.
          Jag kollade inte men antar att de skriver något liknande om Ungern 1956 eller DDR 1953 där ett arbetaruppror började då kommunistregimen införde nya ”arbetsnormer” innebärande en ökning av arbetstiden med 10% utan lönehöjningar. I arbetarna socialistiska paradis alltså.

          • 22 augusti, 2018 at 10:50

            En kritisk granskning av hisorien nu och tidigare sker hela tiden, inte minst av det kapitalistiska/imperialistiska etablissemanget. Angreppskriget mot Syrien via ombud kallas inbördeskrig. Kriget i Jemen sägs ha Iran som en deltagare.Hjälper Iran Houthis i Jemen? Falska rapporter i media.? I dagens historik tigs helt om t.ex. statskuppen i Kiev 22/2 2014, och man beskyller Ryssland för valpåverkan i USA samt för förgiftande av Skripals utan bevis. Tiger om Israels kärnvapen.
            En aktuell historierevision är att man tiger om Sovjetunionens avgörande insatser under andra världskriget och i övrigt desinformerar om landet.Grov revision av andra världskrigets historia. Del 1 – Sovjetunionen Och false-fla operationerna. Stackars Syrien! False flag förleder, förvanskar fakta, förfärligt fult

            Ja, jag hoppas att mina bloggartiklar bidrar att motverka, revidera falska uppgifter och förvräningar av uppenbara historiska fakta.

            Arbetarupproret i Berlin hanterades fel, helt onödigt brutalt. Också Ungern skulle hanteras utan försök att använda våld.

            ”Den 14 maj höjde DDR-ledningen ”arbetsnormerna”, vilket innebar att alla anställda skulle producera 10 procent mer utan att få mer betalt. Den 15 juni 1953 inleddes en första strejk på ett sjukhusbygge i Berlins östra del. Följande dag fortsatte strejken och hundratals arbetare strömmade till från en byggarbetsplats vid Stalinallee (i dag Karl-Marx-Allee). Senare under dagen den 16 juni samlades tusentals protesterande utanför DDR:s regeringsbyggnad.[2] Vid tretiden på eftermiddagen förkunnade regeringen att man tagit tillbaka sitt arbetstidsbeslut, men demonstranterna framförde krav på fria val och regeringens avgång, samt utropade generalstrejk.[3][4] När västradion RIAS senare på eftermiddagen och kvällen rapporterade från demonstrationerna, började många östberlinare att solidarisera sig med protesttåget.[3][5] Sovjetiska trupper förflyttades nu mot Berlin på order från Moskva. Under natten mellan 16 och 17 juni hölls ett möte mellan den östtyska politiska ledningen (”politbyrån”), den sovjetiska ledningens representant och de östtyska sovjettruppernas överbefälhavare.[6]

            På morgonen den 17 juni samlades strejkande arbetare och demonstranter på Strausberger Platz. På förmiddagen förklarade den sovjetiska ledningens representant för den östtyska ledningen att man planerade att proklamera undantagstillstånd från och med kl. 13.00.[3][6] Detta undantagstillstånd kom att lyftas först den 11 juli.[6] Undantagstillstånd proklamerades också på ytterligare 167 orter i DDR.[3] I Berlin protesterade denna dag över 100 000 människor och polis och demonstranter drabbade samman. Vid tolvtiden började sovjetpansar utrymma gatorna och de första skotten föll. Skottlossning pågick till sjutiden.[3]

            Idag har 55 dödsoffer i samband med det våldsamt nedslagna upproret kunnat beläggas.[7] Ytterligare 18 förmodade dödsfall är ännu ouppklarade.[7] 34 av de dödade var demonstranter som sköts till döds eller dog av skottskador.[7]

            (Wikipedia).

          • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
            22 augusti, 2018 at 11:07

            Du anklagar siten för att bedriva historierevision. Då får du också presentera fakta och bevisa att dom bedriver historierevision. Tyvärr kan jag inte enbart tro på ditt ord.

            Sovjetunionens intervention var också en historierevision – från USA! Och här är fakta och bevis för detta:
            https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclone
            Vi matades av den amerikanska propagandan så att vi själva trodde på det. Allt medan det som Sovjetunionen sa var sant. Vi förbisåg sanningen om Sovjetunionens intervention i Afghanistan 1979. USA hade invaderat Afghanistan redan ett halvt år tidigare genom att finansierar, träna och stödja terroriströrelser för att dessa skulle begå attentat inne i Afghanistan på uppdrag av USA. Allt för att locka Sovjetunionen att anfalla landet. Detta cyniska spel från USA kostade hundratusentals med liv.
            Genom åren har jag lärt mig att allt ser inte ut som det uppges!

            • 22 augusti, 2018 at 11:34

              Att tala om invasion av USA i Afghanistan 1979 är en mycket stor överdrift. Men visst försökte USA via CIA vinna fördelar för sin politik och man satsade mycket i Afghanistan. Utdrag ur din källa:

              ”Operation Cyclone was the code name for the United States Central Intelligence Agency (CIA) program to arm and finance the mujahideen, in Afghanistan from 1979 to 1989, prior to and during the military intervention by the USSR in support of its client, the Democratic Republic of Afghanistan. The program leaned heavily towards supporting militant Islamic groups that were favored by the regime of Muhammad Zia-ul-Haq in neighboring Pakistan, rather than other, less ideological Afghan resistance groups that had also been fighting the Marxist-oriented Democratic Republic of Afghanistan regime since before the Soviet intervention.[1] Operation Cyclone was one of the longest and most expensive covert CIA operations ever ” … ”Background
              Communists under the leadership of Nur Muhammad Taraki seized power in Afghanistan on April 27, 1978.[7] The new regime—which was divided between Taraki’s extremist Khalq faction and the more moderate Parcham—signed a treaty of friendship with the Soviet Union in December of that year.[7][8] Taraki’s efforts to improve secular education and redistribute land were accompanied by mass executions (including of many conservative religious leaders) and political oppression unprecedented in Afghan history, igniting a revolt by mujahideen rebels.[7] Following a general uprising in April 1979, Taraki was deposed by Khalq rival Hafizullah Amin in September.[7][8] Amin was considered a ”brutal psychopath” by foreign observers; the Soviets were particularly alarmed by the brutality of the late Khalq regime, and suspected Amin of being an agent of the U.S. Central Intelligence Agency (CIA), although that was not the case.[7][8][9] By December, Amin’s government had lost control of much of the country, prompting the Soviet Union to invade Afghanistan, execute Amin, and install Parcham leader Babrak Karmal as president.[7][8]

              In the mid-1970s, Pakistani intelligence officials began privately lobbying the U.S. and its allies to send material assistance to the Islamist insurgents. Pakistani President Muhammad Zia-ul-Haq’s ties with the U.S. had been strained during Jimmy Carter’s presidency due to Pakistan’s nuclear program and the execution of Zulfikar Ali Bhutto in April 1979, but Carter told National Security Adviser Zbigniew Brzezinski and Secretary of State Cyrus Vance as early as January 1979 that it was vital to ”repair our relationships with Pakistan” in light of the unrest in Iran.[3] According to former CIA official Robert Gates, ”the Carter administration turned to CIA … to counter Soviet and Cuban aggression in the Third World, particularly beginning in mid-1979.” In March 1979, ”CIA sent several covert action options relating to Afghanistan to the SCC [Special Coordination Committee]” of the United States National Security Council.2 ”Brzezinski later claimed that ”We didn’t push the Russians to intervene, but we knowingly increased the probability that they would.” ”Carter expressed surprise at the invasion. According to Riedel, the consensus of the U.S. intelligence community during 1978 and 1979—reiterated as late as September 29, 1979—was that ”Moscow would not intervene in force even if it appeared likely that the Khalq government was about to collapse.” ”In the aftermath of the invasion, Carter was determined to respond vigorously.”

              • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
                22 augusti, 2018 at 11:51

                En stor överdrift, Anders? Jaha, då är alltså USA inblandning via ombud i Syrien också en överdrift?
                Har du fakta över att det är en stor överdrift?
                Counterpunch skriver så här 1998 med en intervju av Brzezinski:
                ”But the reality, secrretly guarded until now, is completely otherwise: Indeed, it was July 1979 that President Carter signed the first directive for secret aid to the opponants of the pro-soviet regime in Kabul.”
                https://www.counterpunch.org/1998/01/15/how-jimmy-carter-and-i-started-the-mujahideen/

                • 22 augusti, 2018 at 12:56

                  Inte detsamma som invasion.

                  • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
                    22 augusti, 2018 at 13:15

                    USA betalde billioner för att invadera via ombud Afghanistan.
                    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cyclone#Funding
                    Mujahedin och Talibanerna fick Stinger missiler och andra robottyper och vapen från USA och Kina – och är detta inte invasion via ombud (som du säger om USAs stöd till terroriströrelserna i Syrien). Som du sa i en kommentar – ska man [be]döma det ena för något ska man [be]döma den andra för ungefär samma sak!
                    Och stor överdrift? Hur mycket har USA lagt på att beväpna terrorrörelserna i Syrien? Jag läste någonstans att USA lagt ut cirka 250 miljoner dollar till vapen till olika rörelser i Syrien.

                    Här är en artikel från Globalresearch om Operation Cyclon:
                    https://www.globalresearch.ca/the-real-story-of-zbigniew-brzezinski-that-the-media-isnt-telling/5593085

                    Man kan betrakta Mujahedin och talibanerna som legosoldater till USA. Den som ger order till soldater är lika eller har större ansvarig som soldaterna – eller i det här fallet – terroriströrelserna i Afghanistan.

                    Man kan betrakta Mujahedin och talibanerna som legosoldater till USA. Den som ger order till soldater är lika eller har större ansvarig som soldaterna – eller i det här fallet – terroriströrelserna i Afghanistan.

                    • 22 augusti, 2018 at 14:31

                      Nej, det är inte invasion via ombud. Den stora invasionen svarade Sovjetunionen för.
                      USA har lagt ned många, många miljarder på kriget i Syrien och har flera militärbaser där. Bertdligt större proxikrig via terrorister och kurdiska SDF.

                    • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
                      22 augusti, 2018 at 16:52

                      Det är nog inte så många som håller med dig, Anders. USA invaderade Afghanistan i ett så kallat Proxy krig. USA betalde billioner till deras marionetter i Afghanistan.
                      https://www.theguardian.com/commentisfree/2009/dec/28/afghanistan-1979-america-intervention

                    • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
                      23 augusti, 2018 at 14:35

                      Även Storbritannien var med om att föra ett Proxy krig i Afghanistan. De till och med anföll inne i Sovjetunionen,
                      ”MI6 organized and executed ‘scores of terrorstrikes in Tajikistan and Uzbekistan […]”.
                      https://sputniknews.com/military/201801291061067966-uk-mujahideen-afghanistan-secret/
                      Och det utan att vi i väst har känt till det. Utan enbart pekat fingret mot Sovjetunionen.
                      Tala om Dirty Tricks! Men det är Storbritannien expert på …
                      När ska du, Anders, medge att du har fel när det gäller Sovjetunionens ‘invasion’ av Afghanistan?

  4. Json
    18 augusti, 2018 at 09:30

    Anders Romelsjö skrev: ”Sammanfattningsvis:SD stödjer rasistisk apartheid-politik. Vidare stödjer SD USA:s globalistiska och imperialistiska politik, som med illegala krig och sanktioner slår ned på strävanden efter nationellt oberoende runtom i världen, och orsakar stora flyktingströmmar, bland annat till Sverige. SD tal om att slå vakt om den svenskas nationen” är falsk då man i utrikespolitiken stödjer den starkaste makten som är emot nationell självständighet”

    Man kan ju säga samma sak om Socialdemokraterna och Vänsterpartiet!

    • 18 augusti, 2018 at 10:27

      Socialdemokraterna och Vänsterpartiet stödjer inte rasistisk apartheid-politik, men regeringen är mycket försiktig med kritik av Israel.
      Socialdemokraterna stödjer USA:s utrikespolitik och V i stora del. Hörde Sjöstedt, Löfven och M:s Karin Enström hålla identiska tal närmast om Syrien-kriget. V:s ledning kan ibland ta positioner mot USA:s krigspolitik och vill inte att Sverige ska gå med i Nato.

      • Json
        18 augusti, 2018 at 10:40

        Precis ”mycket försiktigt av kritik mot israel”, sossarna bryr sig m.a.o. inte om israels krig och ockupation.
        Ja sossarna står bakom usakrigen, och V säger att de är emot nato, men de är tysta och har inget motstånd.

  5. Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
    18 augusti, 2018 at 09:51

    Kanske är det dags att damma av våra medborgerliga rättigheter (och skyldigheter). Det tycks som om det inte är många som känner till vad vi som människor har för rättigheter.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Civil_and_political_rights
    Den svenska versionen av medborgerliga rättigheterna på wikipedia är mycket kortfattad – det är dåligt!

    • Jesper
      18 augusti, 2018 at 11:14

      Som gammal kommunist avser du förstås rättigheter till att fängslas, torteras och få ett nackskott om man motsätter sig en kommunistisk diktatur.

      • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
        18 augusti, 2018 at 13:05

        Var har du fått det ifrån? Jag är för alla mänskliga rättigheter. Annars hade jag inte gett er länken.
        Det finns olika sorters demokratier och diktaturer. Idag lever vi i kapitalismens diktatur, d v s kapitalismen styr under i stort sätt vad du ska tycka och tänka, det eftersom de flesta mediebolagen ägs av olika kapitalistiska koncerner. Du får enbart rösta på några partier och personer med ett antal år emellan. Därefter är din rätt att delta i den demokratiska processen slut.
        Vi kommunister vill utveckla den demokratin till att folk ska varje dag kunna delta i viktiga beslut som rör både lokalt som riksnivå. Det ska inte vara några wallenbergare som bestämmer om landet skall sälja vapen till Saudi Arabien eller inte. Inga beslut ska inte kunna göra enskilda människor rika.

        Jag har kämpat för mänskliga rättigheter – Civil Right – ända sedan jag blev medveten om konflikten på Nordirland. Där genomförde den brittiska regeringen genom armén razzior i katolska bostadsområden i jakten på ‘terrorister’. Många människor blev arresterade och utan rättegång placerade i H-block. Där fick en hel del uppleva den nationalkonservativas formen av tortyr. Det fanns också något som hette ‘shoot to kill’ där ‘polis’ och militär hade rätt att skjuta vem de vill.
        Jag vill inte uppleva något liknande här i Sverige …

        Dessutom är din kommentar en ren propagandataktik. Den taktiken heter ‘whatabaoutism’ …

  6. Spel för gallerierna
    18 augusti, 2018 at 11:12

    SD är inte att lita på. De har flera gånger röstat i Rysslands intresse i EU-parlamentet, bl.a. mot frihandelsavtalet med Ukraina. SD vill inte att Sverige går med i NATO och vill att Sverige lämnar EU. Det skulle medföra att vi stod utan hjälp vid ett ryskt angrepp mot t.ex. Gotland syftande till att hindra NATO från att hjälpa Baltikum försvara sig.

    Än värre är det fascistiska Alternativ för Sverige, SD:s gamla ungdomsförbund. De har uttalat sitt stöd för det auktoritära samhällssystem som finns i Ryssland. Det finns ett omfattande samarbete mellan fascistiska och högernationalistiska partier i Europ och Kreml via Enade Ryssland.

    Om du vill dra en lans för ett fascistiskt Europa ska du i alla sammanhang försvara Ryssland.

    • 18 augusti, 2018 at 22:12

      Ryssland är anti-fascistiskt. Ryssland spelade som delrepublik i Sovjet huvudrollen för att besegra nazismen, en värsta form av nazism. Och kanske har Ryssland som betydligt fredligare land än USA goda argument för fler? Ryssland har i FN verkat för att ägna nazismen större uppmärksamhet.

  7. m96
    18 augusti, 2018 at 13:29

    Klimatpropagandan var ju en idé från FN:s tankesmedja Club of Rome från början.. Har ju t.o.m själva skrivit en bok om det på 70-talet: https://climatism.wordpress.com/2014/01/24/in-searching-for-a-new-enemy-to-unite-us-we-came-up-with-the-threat-of-global-warming/

    Lars Bern går igenom klimatlögnerna här f.ö:

    • 18 augusti, 2018 at 14:04

      Medan vetenskapssamhället med enstaka undantag har förkrossande kunskap och analyser bakom den uppfattning som redovisas av t.ex. FN:s klimatpanel.

      • m96
        18 augusti, 2018 at 14:50

        Det finns en förkrossande massa betalda analyser, filtrerad information och propaganda som redovisas. Så fungerar tyvärr det mesta numera.

      • Korp
        19 augusti, 2018 at 07:55

        Floskler!

      • 19 augusti, 2018 at 19:36

        1. Det stämmer, Anders, att högerpartiet SD är ett sionistiskt parti och som vi vet är sionismen och nazismen närbesläktade. Den Israeliske generalen Golan uttalade sig om likheterna ganska nyligen. Samma sionism kan man ofta betrakta på Samhällsnytt, som också går SD:s ärenden. Jag brukar fråga SD-folk om det inte vore bättre att de viftade med svenska flaggan istället, samt försökte fördöma de stater som bryter mot FN:s resolutioner.

        Men att kalla Israels behandling av palestinierna för ”apartheid” är dock en skönskrivning, Anders, för apartheid i Sydafrika gick inte ut på att rensa Sydafrika etniskt, med det är exakt det som Israel håller på med, d.v.s. en långsam etnisk rensning och ett långsamt folkmord. Att SD stöder detta är givetvis extremt skamligt.

        2. Det stämmer också att SD är rysshetsande och NATO-vänligt, vilket givetvis inte är i Sveriges bästa intresse, men ett folkförräderi som ökar risken för kärnvapenkrig. Den hållningen gör sannolikt att Sverige har ryska kärnvapen riktade mot sig idag. Helt oförsvarligt, otrevligt, onödigt och opatriotiskt.

        3. Vad gäller klimatet håller jag med Lars Bern efter att ha tittat på de data som presenterats från olika källor. Mängden ”klimatforskare” som säger det som monopolkapitalets önskar sig, behöver inte nödvändigtvis korrelera med verkligheten.

        Klimatforskarna är dessutom jäviga på så vis att om inget hot finns så försvinner deras födkrok, och det är därför man alltid bör vara öppen för evidens, men samtidigt skeptisk. Diskussioner utan att utgå från de data som redovisats, eller blanda in ovidkommande för diskussionen är givetvis också helt kontraproduktivt. Argumentationsfelet ”Ad Populum” håller givetvis heller inte om man använder vetenskaplig metod.

        Bob M Carter i klippet nedan övertygar i min mening med olika fakta och argument som håller en vetenskaplig höjd, anser jag.
        https://www.youtube.com/watch?v=B2BvEItcD-4

        Om du tar upp klimatet, Anders, så bete dig i alla fall vetenskapligt. Falsifiera ex. Carters eller Berns evidens, påståenden och argumentation, men inte med argumentationsfel som påminner om ”500 miljoner muslimer kan inte ha fel, Islam är sanningen”, vilket kan liknas vid monopolkapitalistiskt ägd fulmedias eget välrepeterade argumentationsfelom klimatet, som aldrig får dementeras i deras fulmedier. Ja, du om någon vet ju hur de arbetar, Anders.

        För mig är det alls inte märkligt att människor går på trixet, eftersom jag läst ledarskapspsykologi. När många säger något och repeterar det på ett dominant vis med ryggdunkningar så kan det förvränga medvetandet på vem som helst.

        • 19 augusti, 2018 at 21:53

          Låt oss lämna klimatfrågan utanför denna gång. Vetenskapssamhället har framlagt övertygande evidens för en pågående miljöförstöring pga klimatändringar pga mänsklig aktivitet (inom ramen för kapitalismen – mitt tillägg)

    • Anders Åberg
      18 augusti, 2018 at 15:06

      Bern är en SD propagandist och han går emot över 90% av världens klimatforskare. Han tes är att klimatfrågan används av ”globalisterna” för att underminera nationalstaterna och att lösningen på det skulle vara att stödja ”nationalisterna”.
      Inbyggt i hans tes är att i princip alla klimatforskare är korrumperade lögnare som sålt sig till globalisterna.
      För denna häpnadsväckande anklagelse finns dock inget stöd och det mesta talar för att det Bern framför är rena propagandalögner.

      Motsättningen mellan globalister och nationalister är dessutom ett rent påhitt. Det är samma sak som att säga att huvudmotsättningen i världen står mellan kapitalister och kapitalister. Bakom både globalister och nationalister står dom internationella storföretagen. Globalisterna och nationalisterna är i grunden samma personer. Det som beskrivs av högerpopulisterna som en motsättning är bara olika kapitalistisk taktik.
      Dom som tror att dom bekämpar globalismen genom att stödja nationalismen har gått på ett rent pinsamt bondfångeri och antagligen skrattar rikemännen sig halvt fördärvade åt alla idioter som tror att dom stöder någon slags revolt genom att rösta på SD.

      Huvudmotsättningen i världen går fortfarande mellan arbete och kapital och trots att tekniken håller på att avskaffa arbetet så finns det idag nog fler arbetare i världen än någonsin. Problemet här hemma och i flera andra länder är att högern via sina springpojkar i socialdemokratin har lyckats ta död på den organiserade arbetarrörelsen och att vi nu står inför en situation där i princip all politik kommer från höger. Det innebär dock inte att det inte kan bli ännu värre. Om högerpopulisterna kommer till makten riskerar vi att demokratin avskaffas helt och att rasism och fascism får fritt spelrum. Därför gäller det att stoppa dom nu.

      • 18 augusti, 2018 at 17:11

        Tillägger ”Detta innebär inte att hela arbetskraften har anställning. Foster, McChesney & Jonna beräkade att arbetskraften år 2011 uppgick till 3,8 miljarder (verkar inte helt kongruent med ILO:s beräkningssätt). Av dessa beräknades 1,4 miljarder (37 %) vara fast anställda medan 1,7 miljarder var periodvis anställda i osäkra jobb, 500 miljoner var ekonomiskt inaktiva medan 200 miljarder var arbetslösa.
        Detta innebär att ungefär 2/3 av arbetskraften i världen saknar fast anställning. Och detta är ingen ”krissiffra” – proportionerna har varit densamma i 15 år.” De flesta i arbetskraften är arbetslösa eller saknar fast anställning. Bloggartikel 1/11 2012.

      • Kerstin Stigsson, medlem i Sveriges Kommunistiska Parti
        18 augusti, 2018 at 17:21

        Bra sagt, Anders Åberg.
        I Torupstrand i Danmark har tjugo fiskare gått samman till ett fiskelag och köpt kvoträttigheter (som annars hade gått till storföretagen inom fiskeribranschen). Detta är faktiskt socialism och näst intill kommunism i liten skala i ett litet samhälle.
        Mer om detta kan du se på den här filmen från Svt. Bortse gärna från programmets idé om att baka en tårta. Lyssna istället vad Thorupsborna har gjort för att rädda sin by från att dö ut.
        https://www.svtplay.se/video/18877118/tobias-och-tartorna/tobias-och-tartorna-sasong-3-avsnitt-5?start=auto

        Så socialism är faktiskt inte så främmande som borgarna har försökt övertyga oss om.

        Här är Thorupsstrands fiskelags egen hemsida.
        http://www.thorupstrandkystfiskerlaug.dk/
        Det är ett mycket bra exempel på att socialism fungerar och att det är framtiden.

      • 18 augusti, 2018 at 18:12

        Det är ett massivt stöd av vetenskapsmän inom fältet. Och striderna mellan globalister och icke golbalister som är anhängare till kapitalism och ej sällan positiva till Trump är en strid mellan två skikt av den härskande kapitalistklassen. Trump och globalismen

      • Json
        18 augusti, 2018 at 20:49

        Anders Åsberg

        Du har ju inte fattat något.
        Lars bern röstar inte ens på SD
        Att Lars Bern har en annan åsikt betyder inte att han har fel

        Du påstår att de inte finns globalister, däremot högerextrema tydligen och högerpopulister.

        Förstår inte du att ingen köper denna propanda längre. Förstår du inte att SD ökar och är nu andra största parti?

        • Tredjehandskunskapen
          19 augusti, 2018 at 07:31

          SD kommer att bli största parti. Internt kalkylerar de med 25-28% av rösterna.

        • Anders Åberg
          19 augusti, 2018 at 20:13

          Json.
          Lars Bern driver en blogg som propagerar för SD och nationalismen som ett alternativ till globalismen. Vad han säger att han röstar på vet jag inte och bryr mig inte heller.

          Att jag har sagt att det inte finns globalister har du hittat på själv. Jag säger däremot att motsättningen mellan globalister och nationalister också är ett påhitt, då det med största sannolikhet är samma storföretagare ligger bakom och tjänar på bägge. Nationalismen som alternativ till globalismen är därmed att betrakta som rent bedrägeri.
          Dom sk. nationalisterna är inget hot mot storföretagen och nationella storföretagare och multinationella företagare äger aktier i varandras företag och delar oftast varandras politiska intressen. Nationella småföretag däremot kan ha andra intressen, men dom är inga stora aktörer i detta spelet.
          Rikemännen har alltid försökt få folk att gå på falska motsättningar och den kanske värsta av dom är att anklaga folk av annan etnicitet för sina egna handlingar, dvs. den som SD försöker lura på oss. Kan dom dessutom få folk att gå på den nästan skrattretande tanken att vi kan bekämpa kapitalisterna genom att i själva verket stödja dom så har dom verkligen lyckats.
          Tyvärr tycks ganska många aningslösa människor ha låtit sig luras på detta simpla vis och du verkar vara en av dom.

          Att det finns högerpopulister och högerextrema har nog alla konstaterat.

      • Peter Grafström
        19 augusti, 2018 at 03:48

        Om Lars går emot 90% av klimatforskarna gör även vetenskapsakademin det eftersom Lars konsekvent hänvisar till deras prognos. Och märkligt att Sveriges mest meriterade klimatforskare Lennart Bengtsson (som Lars lyssnar på) kan veta så mkt mindre i ämnet än herr Åberg.
        Och det finns väl belagt att oljemagnaterna sen 50-talet manipulerat klimatfrågan för just det syftet som du inte tror på.
        Här är en påminnelse om Rockefellers och Soros sluga taktik där dom lurar till sig profit genom att locka andra att divestera så dom själva kan köpa när dom manipulerat fram ett prisfall.
        https://newsvoice.se/2018/08/rockefeller-greenpeace-divestering/
        Den väl påläste Lars Bern tog upp att Rockefellers gick ut med att dom satsar på förnyelsebart men med en försumbar summa jämfört med deras totala energiportfölj. Det är vad man bör vara uppmärksam på att dom ägnar sig åt ständiga tjuvtricks.
        Globalisternas egna uttalanden rimmar dåligt med din tes om att skillnaden gentemot nationalister är ett påhitt. Nationalisterna är ju tänkta att raderas ut.
        Tullmurar och nationalism är förenliga. Icke så med globalism.

        • 19 augusti, 2018 at 07:57

          Det är riktigt att flera som talar om oron i klimatfrågan inte gör något eller gör något otillräckligt, t.ex. en del stora bolag. Oljemagnaterna Koch har satsat miljoner dollar för desinformation i denna fråga. Beläggen för den vetenskapliga standardtolkningen i klimatfrågan är överväldigande.

        • Anders Åberg
          19 augusti, 2018 at 20:27

          herr Grafström.
          Jag vet knappt någonting om klimatfrågan och det tror jag inte du heller gör, men jag kan läsa.

          Sedan verkar du faktiskt påstå att oljebolagen skulle vilja förbjuda sin egen verksamhet!

          Rikemännen lär fortfarande ha intresse av lukrativa placeringar oavsett ism och försök inte lura i mig att SD skulle börja reglera storföretagens makt. Nationalisterna jobb är att få oss att tro att det är invandrarnas fel att överheten har sänkt sina egna skatter och det har säkert inte överheten något emot. Du är grundlurad Grafström.

  8. Catarina Östlund
    18 augusti, 2018 at 13:31

    Jesper, tänk efter vem tjänar på det du skriver om kommunismen? Jo, de som äger nästa allt i vårt samhälle, industrier banker råvaror kommunikationsmedel osv…kommunismen utmanar det här privata ägandet, och förespråkar att ägandet ska vara gemensamt. Medierna står också i deras tjänst, och lyckas indoktrinera människor att tjäna dem som du gör. Det har självklart begåtts misstag och fel när vissa stater har försökt införa socialism och av det kan vi lära oss mycket. Än så länge har det inte funnits ett enda kommunistiskt land i världen, vägen dit går genom socialismen, då det fortfarande finns klasser, och likväl större delen av vår tid på jorden har vi levt i ”kommunistiska samhällen” sk ursamhällen, då vi ägde allt gemensamt, ett sk klasslöst samhälle. Hälsar Catarina Östlund, också kommunist.

    • arbetarklass
      18 augusti, 2018 at 14:27

      Jag upplever att kommunism håller på att bli en östrogenideologi. Åtminstone i västvärlden. Häromdagen satt jag på en bänk och matade fåglar. Bänken stod intill en cykelväg och just då passerade en kvinna på cykel med sin lilla dotter i släptåg på en barncykel. Kvinnan talade högljutt om allas lika värde för sin dotter och som politiskt intresserad tittade jag genast upp på damen men då vart det knäpptyst om den saken.

      • 18 augusti, 2018 at 17:07

        ”Allas lika värde”? Vackra ord. Finns väl med i diverse deklarationer om mänskliga rättigheter och i talet om likhet inför lagen. Hon var kanske moderat jurist?

    • Jesper
      18 augusti, 2018 at 21:29

      ”Misstag” brukar kommunister beteckna en politik av kommunistregimer som systematiskt krossar mänskliga rättigheter under kommissariernas stövelklackar. I Sovjet, Kina o Kambodja bedrevs massmord systematiskt, inte av misstag.

      • Benny
        19 augusti, 2018 at 09:48

        USA och GB kallade inte ens sina folkmord för ”misstag” utan såg det som ett nödvändigt ont för att kunna stjäla ursprungsbefolkningarnas land. Men som sagt, det är mer ok att mörda andra folk än att mörda sin egen befolkning…Det är i alla fall så man resonerar i USA/EU när man är och bombar runt om i världen.

  9. Britta Ring
    18 augusti, 2018 at 21:14

    Bra, Anders, att du avslöjar myten om SD som möjlig bundsförvant i kampen mot USA-mperialismen! När det gäller människans påverkan på klimatet så spelar det kapitalistiska systemet med dess hunger efter ständigt nya marknader och högre profiter en ödesdiger roll, vilket Naomi Klein skildrar i sin bok om kapitalismen kontra klimatet. Den traditionellt gröna miljörörelsen börjar inse att den måste bli röd för att komma åt orsakerna till den hotande klimatkollapsen – kapitalismens hänsynslösa och systematiska rofferi på jordens ändliga naturresurser. En mycket intressant bok som visar att det finns mycket konkreta och logiska förklaringar till de globala miljöproblemen.

  10. Martin Kullberg
    18 augusti, 2018 at 23:57

    Lika mycket nyliberala som alla andra. Svek i NATO-frågan och kommer göra det igen. Kommer svika i EU frågan.

    Jag har även mailat flera ledande Sverigedemokrater om frågan om en ”nationalism” med ”oberoende” riksbank, de som begrep frågan var fortsatt nyliberala.

    Det rör sig alltså om bantusta-nationalism.

    Synonymen till landsförrädare är namnet på en högerman, det gäller än.

    Värre ur realpolitisk synvinkel är de knäppgökar, nazister och tomma stolar de skapar i kommun och landsting. De skapar i praktiken en mer Stockholm-centrerad politik.

    Har ditt parti ingen som gör något bra i din kommun, så kan de omöjligt göra något bra med din röst. Det är helt enkelt inte svårare än så.

Comments are closed.