Jan Myrdal – Folken tumlar inte ut i krig – de knuffas ut. Stockholms fredsseminarium


Detta ingår i rapporteringen från Stockholms välbesökta och mycket uppskattade fredsseminarium 2-3 september, vilket arrangerades av Stockholmsavdelningen av Folket i Bild – Kulturfront.

Skriftställaren Jan Myrdal höll det första föredraget under söndagen 3/9, den andra mötesdagen. Han presenteras nedtill i denna artikel.

Föredragen har filmats av Franz Smidek och finns även på hemsidan för Folket i Bild – Kulturfront FIB

Programmet för Stockholms fredsseminarium

Lördag 2 september 14:00–18:00, i Nockebysalen 2 trappor.

14:00-14:40 Maj Britt Theorin – Norden som fredsaktör
14:40-15:40 Jan Öberg – Fredsarbete 1989 – 2029.
15:40-16:00 paus
16:00-16:40 Pål Steigan – Nato och det förändrade världsläget efter 1990. (Nato og endringene i verdenssituasjonen etter 1990.)
16:40-17:20 Pelle Sunvisson – Åland 17 – en fredsövning
17:20-18:00 Diskussion
nato-schengen
Moderator: Eva Myrdal

Söndag 3 september 10:00-13:00 i Brommasalen 2 trappor.

10:00-10:30 Jan Myrdal – Folken tumlar inte ut i krig; de knuffas ut
10:30-11:00 Ola Tunander – Ubåtshotet – Den djupa staten på grunt vatten
11:00-11:30 Stefan Lindgren – Ryssland och Nato

11:30-11:45 Paus
11:45-12:15 Tine Spang-Olsen – Danmark i NATO – Danmark ud af NATO
12:15-12:45 Henrik Hjelle – Norge och Natos krig, arbetet mot Nato
12:45-13:00 Staffan Ekbom– Varför mobilisera mot Aurora 17

Moderator: Agnes Käll

BAKGRUND
Ska USA få styra svensk säkerhetspolitik?

Sedan mer än 50 år har Sverige drivit kamp mot kärnvapen nationellt och internationellt. Sedan 1963 gäller riksdagens beslut att Sverige inte ska ha kärnvapen.

Förenta Staterna har genom sin försvarsminister James Mattis och sin chargé d’affaires David Lindwall satt press på Sveriges regering med krav på att Sverige inte ska ratificera det FN-avtal om kärnvapenförbud som vårt land antagit tillsammans med 121 övriga länder.

USAs fräcka inblandning angående hur vi ska behandla FN-konventionen om kärnvapenförbud är en kränkning av vårt lands värdighet. Enligt Förenta Staternas talespersoner kan ett förbud mot kärnvapen störa vårt lands samarbete med Nato. Det bekräftar att värdlandsavtalet öppnar för kärnvapen och innebär en stor risk för vårt lands säkerhet.

Fredsmötet dominerades av USAs fräcka inblandning i svensk säkerhetspolitik. Sverige måste fortsätta sin politik för nedrustning och förbud mot kärnvapen. Sittande regering och Sveriges riksdag måste ratificera FN-konventionen om förbud mot kärnvapen.

Sverige är och ska förbli ett alliansfritt land, ej medlem i Nato.

Något om Jan Myrdals insatser.

(Mest utdrag ur Wikipedia.)

Boken ”Rapport från kinesisk by” från 1963 innebar genombrottet för Myrdal; boken finns översatt till ett flertal språk och diskuterades över hela världen när den kom. Det är en dokumentär reportagebok från den lilla byn Liu Lin i Shaanxi-provinsen i Kina. På den tiden välkända journalister och Kina-experter som Edgar Snow och Harrison Salisbury hyllade den, i den franska upplagan skrev historikern Jacques Gernet: ”Det här är den bästa bok jag läst om det kommunistiska Kina” medan Claude Levi-Strauss menade att boken var det första antropologiska verk att förklara den moderna historien.[1] Till denna by har han sedan återvänt flera gånger för att beskriva byn utifrån förändringar i det kinesiska samhället.
Tillsammans med Gun Kessle har Myrdal gjort otaliga resor till länder i tredje världen, exempelvis Afghanistan, Indien, Kambodja, Mexiko och, som nämnts ovan, Kina. Resorna har resulterat i reseskildringar som Resa i Afghanistan (1960), Indien väntar (1980) och México (1995).
År 1968 publicerades hans även internationellt uppmärksammade bok ”Confessions of a Disloyal European (En illojal europés bekännelser”, 1983).
Röd stjärna över Indien
År 1982 utkom ”Barndom”, i vilken Myrdal öppenhjärtigt beskriver konflikter med sina föräldrar och kritiserar deras uppfostringsmetoder. Eftersom Alva och Gunnar Myrdal var allmänt hyllade i Sverige orsakade sonens kritik stor uppståndelse. Efter Barndom fortsatte han skriva jagromaner: År 2010 kom boken ”Röd sol över Indien”, som skrevs efter en resa till Indien, och år 2013 kom boken ”På tvärs”, den 21:a i serien ”Skriftställning

I slutet av 1960-talet och början av 1970-talet gjorde sig Myrdal känd som en central gestalt för den radikala vänstern i Sverige. Han framstod som en slags informell ledare för landets intellektuella maoistiskt inspirerade vänster, och kom att fungera som inspiratör för maoistiska SKP (tidigare KFML), dock utan att själv spela någon formell roll inom partiet. Varje söndag publicerades hans skriftställningar i Aftonbladet.
Jan Myrdal tvars_omsl_2
År 1971 var Myrdal med och grundade tidskriften Folket i Bild/Kulturfront i vilken han alltjämt är stående krönikör. Han var dess ansvarige utgivare 1971–72 och 1987–89 och har även periodvis suttit med andra uppdrag i dess styrelse. På 2008 års FIB-stämma blev han enhälligt utsedd till hedersordförande.
Från och med 1980-talet har Jan Myrdal tillsammans med den vänster han tillhör marginaliserats i den svenska politiska debatten. Myrdal har emellertid inte, till skillnad från många inom den sextiotalets vänsterrörelse han ledde, ändrat ståndpunkt i något väsentligt. (Slut Wikipedia)
Han har under senare år försökt uppmärksamma Vänstern på det ökade inflytandet inom arbetarklassen av partier som SD och Front National, och har försökt förklara detta. Han framstår också som en stark förkämpe för yttrandefrihet.
FIB logga

* Han har enligt min mening gjort en föredömlig insats mot kapitalism, imperialism och alla slags orättvisor, och som talesman för demokratisk socialism som ett steg mot en bättre kommunistisk värld. Privat är han vänlig, omtänksam, kamratlig. Hans enorma kunskap inom många områden och hans skarpa intellekt är imponerande.

Arrangör: Folket i Bild/Kulturfront-Stockholmsavdelningen
Vi tar tacksamt emot bidrag/stöd till vårt plusgirokonto 51653-4.
Skriv Fredsseminarium vid betalningen.

Information om tidningen och föreningen Folket i Bild/Kulturfront.
* Folket i Bild/Kulturfront är en av de få tidningarna som inte tar emot mot presstöd. Tidningen lever på prenumeranter (knappt 2000), lösnummerförsäljning och ideellt arbete. Dock finns sedan ett par år en särskild fond för att kunna avlöna skribenter av inrikes reportage. Det vill inte vara någon”vänstertidning”, och vill nå ut brett.
* En startprenumeration på 4 nummer kostar bara 100 kr!!! (Postgiro 704588-3). Lösnummerpris är 49 kr.
* Tidningen har kommit ut sedan 1972, ägs av föreningen med samma namn och har tagit över efter en tidigare tidning med samma namn.
* § 1 i stadgarna säger ”Föreningens uppgift är att agera till försvar för yttrande- och tryckfrihet, främja en folkets kultur och stödja de antiimperialistiska krafterna.”
* ”Tidningen tar inte partipolitisk ställning. Kring parollerna kan människor ur olika partier och grupper enas. Varje medarbetare redovisar sina egna åsikter och tidningen bör inte innehålla osignerade artiklar.”
* En hemsida med flera artiklar varje vecka och ofta intressant debatt. Hemsidan

intressant.se intressant.se Värdlandsavtal, , , , , fred , ,


16 svar till “Jan Myrdal – Folken tumlar inte ut i krig – de knuffas ut. Stockholms fredsseminarium”

  1. Häromdagen gick SVT ut med att den ”sista giganten” gått ur tiden och menade då den folkkäre Hans Alfredsson. Visst, tråkigt tänkte jag men reagerade ändå på stört att det här var ju inte sant därför Jan Myrdal finns faktiskt fortfarande hos oss. Hur kan journalisterna på SVT bara bortse från en sådan kulturpersonlighet som över tiden gjort så stora avtryck i samhällsdebatten och i kulturlivet överhuvudtaget?

  2. Talade med ett NATO-troll igår, han sa att FM uppgift var att försvara, ”vårt sätt att leva”, översatt till språket han fått det ifrån ”our way of life”. Indoktrineringen är inte ens kreativa utan man översätter rakt av de floskler som så effektivt tystar kritik av militären i USA.

    Läser man de olika scenarion som finns i Aurora17 så framgår även att den egna befolkningen betraktas som fiende. En sådan försvarsmakt kan man naturligtvis inte ha.

  3. Jan Myrdal har helt rätt. Svenskar tumlar inte ut i krig. De knuffas ut – av sina egna socialistiska ledare som på ett förljuget sätt talar med två helt olika tungor till folket som så många gånger förut. Redan för tre år sedan kunde högertidningen Fria Tider avslöja Värdlandsavtalet med Nato och som öppnade för möjligheten att bedriva kärnvapenkrig mot Ryssland från svensk mark. Dock med en klausul att tillstånd skulle fordras från svenska regeringen. Men vad säjer att de skull neka tillåtelse?

    Det här sker i samklang med att Sverige och regeringen i somras röstade ja till en FN-konvention om en kärnvapenfri värld.

    Det här styrker min uppfattning om att Socialdemokrater och socialister inte lever som de lär och följaktligen inte går att lita på. De framför en sak men kan göra precis tvärs emot.

    http://www.friatider.se/h-r-r-avtalet-som-ppnar-f-r-nato-trupp-p-svensk-mark

    I morgon tänker Sverigedemokraterna väcka misstroendeförklaring mot statsminister Stefan Löven. Den borgerliga oppositionen förväntas lägga ned sina röster så förslaget faller. Så här gör etablissemanget för att konsolidera sin orubbliga demokratiska makt som de menar är den enda tänkbara och den enda gällande för det svenska folket.

    • Du ska inte förväxla alla – socialister med partiledning etc i S. Socialister är förviss ett diffust begrepp. Den stora majoriteten socialister är nog emot eller mycket tveksamma till S-ledningens pro-Nato/pro-USA-politik.

      • Jag förstår bara inte vad det skulle göra för skillnad. Som jag ser det måste man se till den agenda som gäller för tillfället men att då börja tro något annat så kommer man bara bli lurad. På söndag är det demokratiska val i Svenska Kyrkan och jag tänker absolut gå dit och rösta. Somliga traditionsröstar på samma parti hela tiden men jag tillhör dem som tämligen snabbt kan ändra mig efter erfarenheter och nya intryck. Jag är en rörlig väljare som det kallas. Får se vad det slutar med där.

        • Jo, det kan vara en väldig skillnad. Ett exempel. I frågan om Värdlandsavtal och Aurora 17 är S-ledningen enig, men en majoritet av de som anser sig vara socialdemokrater är emot.

          • Skulle en sådan åsiktsskillnad mellan styrande elit och sympatisörer/medlemmar vara möjlig i något av de andra partierna eller är det något som utmärker sig för ett massparti eller f.d. massparti som Socialdemokraterna?

            Läste nyss i tidningen Arbetet hur de ifrågasätter hur ett sekulärt parti som Socialdemokraterna överhuvudtaget ska vara med om att styra Svenska kyrkan som varit så tydligt under de senaste decennierna. Man kan undra hur de aktiva i kyrkan tycker själva om en sådan utomstående politisk inblandning i kyrkans arbete och teologiska utövning. Endast två dagar kvar nu till kyrkovalet på söndag.

  4. Hej Anders
    Det är väl kyrkovalet i morgon som engagerar mina politiska sinnen allra mest just nu. Har precis kollat igenom de olika (politiska) grupperingarnas valfilmer på Youtube och gillar dem faktiskt. Det är korta filmer på mellan en halv och några minuter med mycket kärnbudskap. Jag träffa en mycket osäker väljare igår och då kunde sådana här filmer vara till stor hjälp men tänkte inte på det just då. Kyrkovalet liknar det allmänna valet men här är nog inte alla väljare lika insatta på de olika valbara gruppernas strävan där även våra vanliga partier ingår. Vad vill Frimodig kyrka till exempel?

    Mitt i tittandet hittade jag en valfilm från SSU från förra valet 2013 och när jag sett den kom jag osökt att tänka på president Maduro i Venezuela om han kanske skulle försöka med fem bröd och två fiskar istället för kaniner?

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/maduros-losning-pa-krisen-kanin-planen

    https://www.youtube.com/watch?v=FvY17KEOAvg

  5. Idag har jag varit och röstat i kyrkovalet. Det första som mötte mig var en dam som delade ut valsedlar för ett opolitiskt parti och jag tog dem och tackade artigt. Väl inomhus möttes jag sedan av ett ställ fullpackat med valsedlar, minst ett trettiotal olika eftersom det är tre val precis som i de allmänna valen. Bredvid stället stod en leende man i 70-års åldern och berättade för mig att här kunde jag välja mellan de olika valsedlarna (medan han med intresse tittade på). Jag såg det faktiskt och det var så tydligt och jag uppmärksammade det redan innan med dem som var före mig. Det här gjorde mig irriterad eftersom det faktiskt är MITT val och jag påpekade att det var besvärande att vara iakttagen. Mitt påpekande besvarades med att det var en serviceåtgärd till väljarna men att han kunde vända bort ansiktet om jag så önskade. Det hela slutade med att jag tog av alla valsedlarna, inklusive blanka, och det tog lite tid så det blev en liten kö bakom mig. Sedan tog jag bibban med valsedlar och gick vidare till vallokalen. Kö där också så jag fick några ord med en av valförrättarna och frågade om jag fick närvara vid rösträkningen. Det får du fråga huvudförrättarna vid valurnan blev svaret. Sedan gjordes då valet i ett litet bås och jag gick fram med kuvert och röstsedel till valurnan och det var i princip samma ritual som vid de allmänna valen men här ställde jag frågan om jag fick närvara vid rösträkningen. Den något äldre damen svarade svarade kort att om jag ville sitta i ett hörn och ha det tråkigt så fanns den möjligheten eftersom det är ett demokratiskt val. Jaha tack sa jag och med det beskedet lämnade jag lokalen.

    Eftertanken blev att det var mycket god service när det gällde att välja valsedlar men mindre god service med att närvara vid rösträkningen. Så är läget just nu och rösträkningen kommer att ske senare ikväll.

  6. Tack för artikeln. Jag läste igenom den och har väl inte så mycket att säja men teologi och historia har nog svårt att mötas i samma resultat. Det ena bygger på tro och det andra på fakta så där finns en konflikt. Men kyrkan finns där trots allt, och det är fakta. Människan behöver något övernaturligt att tro på i livets svåra frågor. Det nya är emellertid att människor har blivit så upptagna med livets vardagliga bekymmer att de svåra frågorna får allt mindre plats. Inte ens våra döda anhöriga tycks engagera längre. Någon annan får istället yrkesmässigt sköta den saken tyst och diskret men sorgen är nog svår att komma undan ändå. Men nu till kyrkovalet.

    Jag bestämde mig för att besöka rösträkningen, både för att kolla men även för att uppleva vad som händer när röstningen avslutats. Jag hade en bok med mig i helt annat ämne än både kyrka, religion och politik och den kom väl till pass annars hade det blivit alltför tråkigt precis som damen sa jag när jag visade mitt intresse för att komma. Det är säkert ovanligt att någon utomstående kommer och de verkade inte direkt glada över det heller och det kan jag ha viss förståelse för. Min närvaro gjorde kommunikationen dämpad och det passade mig bra därför ämnet i boken var för mig intressant och jag ville dessutom sköta min uppgift på ett sådant sätt att inte vara störande. Efter någon timme märkte jag att samvaron började fungera och det hände de log mot mig vid något enstaka tillfälle. Det var tre kvinnor och en man. Mannen var den som retade upp mig vid lådan med alla valsedlarna tidigare när jag röstade men nu förklarade han sig att han blivit ombedd att stå just där och ge ”service” åt väljarna och jag tror vad han säjer därför de andra hade ju sina uppgifter. Dock är jag fortfarande tveksam till hans agerande därför hur många törs ta valsedeln ”Kommunister i Svenska kyrkan” (som inte finns) när man är övervakad? Lättare är väl då att ta en mindre kontroversiell valsedel som Socialdemokraterna eller Posk som många andra röstar på. Nu vet jag inte riktigt, men jag tror han tog åt sig av det jag sa och lämnade valsedelstället och lät väljarna sköta det valet själva istället. Han verkade också mycket trevlig och det kan också vara det som bidrog till anledningen att stå där.

    Även att jag läste i boken så följde jag rösträkningen och allt var enligt manuella metoder. Resultat för val till kyrkomöte skulle vara färdig vid viss tidpunkt och ringdes in per telefon. Resultat för stift och kyrkofullmäktige tror jag redovisades dagen efter. Alla valsedlar sparades och lades i igenklistrade plastpåsar. Några valsedelskuvert blev tveksamma (eller ogiltiga som det heter), dubbla valsedlar, handskrivna m.m. och de lämnades till senare avgörande. Förmodligen av valnämnden. Framåt natten var den någon som sa nåt om ett av partierna men jag förlåter det därför dom var nog trötta efter en hel dags slit. Strax innan slut packade jag ihop mina saker och drog mig undan i tysthet och då sa dom hej och jag sa hej tillbaka och gick därefter hemåt.

  7. Jag tittade ännu en gång på SSU valfilm ovan och la då märke till att filmen handlar mycket om ”solidaritet” och det betyder väl sammanhållning tror jag?

    Jag tycker mig också märka att den sammanhållningen ska vara internationell enligt filmen men just den saken tycker jag har ersatt frågan om politiken ska vara åt vänster eller höger i dagens polarisering.